Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
سري دوم خاطرات -قسمت اول


31 ارديبهشت 1393


                 

 

 

         سري دوم خاطرات


قسمت اول

نشر سری اول خاطراتم در وب سایت، همان خاطراتی که شامل تجربیات و رخدادهای دوره مدیریت یک شعبه بزرگ با چالش های فراوانش بود، با استقبال گرمی روبرو شدند. استقبالی که اعتراف می کنم دور از تصور و انتظارم بود. چنان که پیشترها در مقاله ای تحت عنوان "فرهنگ مکتوب" نوشتم، هدفم از انتشار آن خاطرات، انتقال تجربیات به دیگران بود. به همکاران. به آن هایی که در آغاز راهی دراز با چالش های پرشماری روبرو شده اند. تجربیاتی که شاید نقل دستاوردهایش حین رویارویی با موارد مشابه کارساز شوند. شاید روزی روزگاری گره کوچکی از کلافی کور را بگشاید. شاید از میزان آزمون ها و خطا ها کم کند. می توان گاهی پا بر شانه گذشتگان گذاشت و سریع تر جلو رفت همان کاری که جهان توسعه یافته می کند.
آن یادداشت ها از سوی همکاران بانک ملی و از طرف همکاران نظام بانکی  با استقبال گرمی مواجه شدند. کپی آن نوشته ها دست به دست گشتند و در برخی وبلاگ
ها منتشر شدند. برخی از دوستان لطف کردند و پیش از انتشار کسب اجازه کردند که البته نیازی به این کار نبود. آنها بزرگ منش بودند. پیام های دلگرم کننده ای از راه های دور ارسال مي شدند. پیام هایی امیدبخش.
در چنین قابی خیلی پیشترها بر آن شدم مجموعه دوم خاطراتم را به عنوان برگ سبز کوچکی تقدیم کنم. اما وقوع رخدادهای غیرمترقبه در بانک - همان اتفاقاتی که بر کسی پوشیده نمانده - و همین طور مشغله فراوان این امر را به تأخیر انداخت.  به تأخیر انداخت و مانع از نوشتن شد. اکنون فرصتی پیش آمده تا بار دیگر با بازگوئی خاطرات، ارتباط تنگاتنگ تر و صمیمانه تری با مخاطبین محترم و دوستان خوبم برقرار کنم.
این مجموعه شامل خاطراتی تا زمان قبول مسئولیت عضویت در هیأت مدیره بانک ملی ایران هستند.  خاطرات و تجربیاتی که برهه ای از تاریخ بانک ملی ایران را در برمی گیرند. کوشش خواهم کرد حداقل بخشی از آن ها را به صورت هفتگی تقدیم کنم. بار دیگر تأکید میکنم هدف از این امر انتقال تجربیات به ویژه برای مدیران میانی بانک ها است. خاضعانه امیدوارم این سطور مورد توجه کاربران و مخاطبین محترم قرار گیرند. مثل همیشه مشتاق دریافت نظرات و رهنمودهای دوستان آشنا و همین طور دوستان ناآشنا هستم.


                               قبول مسئوليت رييس حوزه

در مهر ماه سال 1381 طی حکمی به مسئولیت رئیس حوزه جنوب اردبیل منصوب شدم. حوزه ای متشکل از هجده شعبه. هجده شعبه دور و پراکنده از هم که فاصله برخی از آن ها به 120 کیلومتر می‌رسید. از بخت بد، آن حوزه در شرایط خوبی بسر نمی برد و بین دیگر حوزه‌های استان در بدترین شرایط  قرار داشت. در رتبه آخر.

 


باید دست به کار می‌شدم. باید کاری انجام می‌دادم. باید شرایط را دگرگون می‌کردم. اولین گام بازدید از همه شعبه‌های حوزه بود تا از نزدیک از وضعیت آن‌ها باخبر شوم، تا پی به روحیات همکاران ببرم… نتیجه ارزیابی‌ام این ها بودند:
شعبه ها تقریباً به حال خود رها شده اند. همکاران و رؤسای شعب بی‌تفاوت و بی‌انگیزه بودند. ناامیدی و افسردگی از سر و روی شعب و همکاران می‌بارید. آنها احساس می کردند نه حمایت می شوند و نه پشتیبانی. درخواست های مراجعین و مشتریان به نحو مطلوب انجام نمی‌گرفت. حتی محل دفتر حوزه شرایط مطلوبی برای برپایی جلسات ساده نداشت. نواقص و کمبودها پرشمار بودند و تمام نشدنی.
اولین گام برپایی نظم و انضباط و ایجاد انگیزه و شور و شوق بین همکاران بود. تجربه چنین بحراني را داشتم و توانسته بودم از عهده‌اش بربیایم. آن چنان که در خاطرات قبلی به آن اشاره کرده‌ام. همه این‌ها پشتوانه قابل قبولی بشمار می رفتند و  باید دستاوردها را  در شرایط و محیطی جدید به اجرا مي گذاشتم.
جلسه ‌فوری با رؤسای شعب زیرمجموعه برگزار کردم. همه امكانات و برنامه ها را مهیا و جلسه را برگزار کردیم.

 

قسمت دوم






  ارسال نظر

ايميل :  
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 
نظرات ارسالی
جناب كميلى عزيز، از حسن نظر شما و همكاران خوبمان در شبكه بانكى سپاسگزارم . با آرزوى موفقيت براى همه شما .
حسين زاده     وب سایت:

سلام و خسته نباشید عرض میکنم خدمت جناب حسین زاده گرامی و همه همکاران محترم. از اینکه با وجود مشغله فراوان، تصمیم به نگارش سری دوم خاطرات نموده‌اید به سهم خود از جنابعالی بسیار سپاسگزارم . بنده هر موقع که برای کارهای بانکی به شعب بانک ملی میروم از جنابعالی و این سایت خواندنی نزد آنها تعریف میکنم. در طی تماسهای متعدد هم متوجه شده‌ام که سری خاطرات قبلی شما بسیار مورد توجه واقع شده و در تحقیقات و پایان نامه های بسیاری از همکاران استفاده گردیده است. سپاس بسیار بنده و همکاران عزیر خدمت حضرتعالی. خسته نباشید.
حسین کمیلی     وب سایت: http://hoseinonline.mihanblog.com

براى اين دسته از همكاران طرح مناسبى در دست بررسى اداره كل سازمان و روشها است كه اميدوارم هر چه زودتر به نتيجه برسد .
حسين زاده     وب سایت:

باسلام باتوجه به اینکه تحویل داران سربازان خط مقدم بانک هستند وخودوخیلی های دیگررامیشناسم که بیش از20سال است دراین کارهستیم چراشمابزرگان بانک ملی تبدیل ازتحویل داری به قول امروزی متصدیان اموربانکی راقانونمند نمکنید کسانی هستندباتوجه به خیلی ازمسائل باسابقه کم ترفیع میگیرندولی تعدادزیادی باسن بالاهمچنان درپشت باجه هاهستند یه کمی خودرابجای ما بگذاریدتاببینیدماچه زجرمیکشیم
    وب سایت:

سلام..چه زود گاهي دير ميشود چقدر دير گاهي زود ميشود....ياد دوران ها بخير...الگوي خوب بودن و خوب ماندن را بايد از شما ياد گرفت ٍ بيشتر و ملموسانه تر زا عمق وجود جان بايد دركش كرد تا شايد دوباره بر عظمت اين بانك بي بديل با همچو هيات مديره اي رشك ورزيد....كاش ميشد بجاي خدمت در وزارتخانه..بيشتر در كنار شما آينده اي بهتر از تجربيات شما ساخت... برايتان آرزوي موفقيت ميكنم
سعيد عظيمي     وب سایت:

با بودن همکارانی مثل شما باید به آینده بانک امیدوار بود.
حسین زاده     وب سایت:

كاش در شعبه يا حوزه با حتي استان ما بوديد و ايجا د انگيزه ميكرديد من باورم نميشود كه در اين محيط بي تفاوتي و ضد انگيزه امروز بتوان تغييري بوجودآورد.
    وب سایت:

با عرض سلام و تشکر از انتشار خاظرات مفید مدیریتی خود مطلبی را به اختصار به عرض می رسانم ،همانگونه که مستحضرید یکی از مشکلات موجود نظام بانکی عدم الزام سایر بانکها به آئين نامه هاي اجرايي پولي و بانکي بانک مرکزي و مصوبات شوراي پول و اعتبار می باشد (برای نمونه سودهای کوتاه مدت با تاریخ افتتاح قبل از بخشنامه یکسان سازی سود بانک مرکزی را بر اساس نرخ قبل پرداخت می نمایندو همچنین در پرداخت تسهیلات بر خلاف بسته سیاستی بانک مرکزی عمل می نمایند ) بر اساس يک اصل ساده بازاريابي مشتري بانکي را انتخاب مي کند که مجموع منافعش بيشتر از مجموع هزينه هايش ويا به عبارت ديگر مجموع هزينه هايش کمتر از مجموع منافعش باشد. يکي از اين منافع پرداخت سود به سپرده ها و اعطاي تسهيلات به مشتريان است. معرفت و منفعت دو کفه ترازو در یک بازار یابی موفق بانکی است بدین معنی که هم باید به فکررضایت مشتری (معرفت) و هم در تلاش برای سود دهی (منفعت)به بانک باشیم ،بانکی موفق خواهد بود که بتواند این دو کفه ترازو را در حالت تعادل حفظ نماید.که با توجه به این عدم الزام سایربانکها شرایط سختی به ماتحمیل شده است به نظرمی رسد بانک ملی تبدیل به حیاط خلوت اجرای قوانین بانک مرکزی شده واین قانونمند بودن شرایط را به نفع بانک های رقیب تغییر داده است . در خاتمه پیشنهاد میشود در انتشار سری دوم خاطرات لینک به پست بعد و قبل را در صورت امکان منظورفرمایید با تشکرموفق ومانا باشید
محمدرضا محمودیان     وب سایت: http://bmik.blogfa.com/

همكار محترم ، ممنونم از لطف بى حصرتان.
حسين زاده     وب سایت:

درود . فروتنی، بزرگواری و میل شدید به حل مشکلات همکاران جزء خصایص بارز شماست که همه کسانی که شما را از نزدیک می شناسند به آن واقف هستند. زمانی که بنده در یک شعبه درجه یک بودم مسئول شعبه جابجا شد و بنده برای شروع "فرهنگ مکتوب" و خاطرات و تجربيات شما را در اختیار ایشان قرار دادم. نتایج فوق العاده بود... شعبه ی زیان ده با همکاران بی انگیزه در عرض یک سال تبدیل به شعبه سودده با رتبه اول در استان شد. آمار عرایض بنده را تایید می کنند. تجربیات شما زمانی که با قلم بی غل و غشتان تلفیق می گردد نتیجه اش این می شود که همه همکاران نسبت به نوشته های شما واکنش داشته باشند. مانا باشید...
همکار     وب سایت:

جناب عليپور از لطف تان سپاسگزارم .
حسين زاده     وب سایت:

سلام جناب آقای حسین زاده با تشکر از شما بابت به اشتراک گذاشتن تجربیات موفقتون در زمینه مدیریت و بانکداری من به شخصه بارها هنگام بروز مشکلات مشابه در شعبه از نحوه برخورد و مدیریت شما برای سایر همکاران و رییس شعبه و معاون میگم و غیر مستقیم و محترمانه نشون میدم که راههای بهتری هم برای برطرف کردن مشکلات اینچنینی هست بازم ممنون
فیض اله علی پور     وب سایت: bmikarmand.persianblog.ir





© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.