Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
وقايع‌نگاري سفر به كره جنوبي- قسمت دوم


20 امرداد 1392


 

 

وقايع‌نگاري سفر به كره جنوبي- قسمت دوم
از رود خردمند تا پادگان بزرگ


اختلاف ساعت بين ايران و كره جنوبي چهار ساعت و نيم است. آفتاب از شرق طلوع می کند و زمان در كره جنوبي چهار ساعت و نيم از ايران جلوتر است.. حدود ساعت چهار و نیم بعد از ظهر بود كه در باند فرودگاه انشون يا اينچون فرود آمدیم. انشون یعنی "رود خردمند". بندر انشون کنار درياي زرد واقع شده و اواخر قرن نوزده 4700 نفر جمعیت داشت و حالا نزدیک به سه میلیون.
آن چه در بدو ورود جلب نظر می کرد نظم مفرط بود و احترام بی حصر. فرودگاه بين‌المللي بندر انشون به عنوان بزرگ ترین فرودگاه کره جنوبی بسيار مدرن و مجلل است. فرودگاهی دارای فروشگاه های بسیار بزرگ، زمین گلف، زمین اسکیت روی یخ، باغ های سرپوشیده و همینطور یک موزه فرهنگی. مدیران این فرودگاه ادعا می کنند نرخ گم شدن چمدان در فرودگاه شان یک ده هزارم درصد است. پارسال نزدیک به چهل میلیون مسافر پا به این فرودگاه گذاشتند.


بی درنگ به سرعت از مراحل گذرنامه عبور كرده و به درب خروج رسيديم بدون هيچ معطلي، بدون هيچ سؤال و جواب اضافي. سرعت انجام كار براي ما غريب بود و تعجب مان را برانگيخت. همان مدیران می گویند متوسط زمان ورود به فرودگاه انشون و خروج از آن کمتر از بیست دقیقه است!
برابر درب خروجی مستقبلين انتظارمان را می کشیدند. يكي از همراهان که چند روز زودتر از ما به سئول رفته بود، به همراه يكي از مديران شركت كره‌اي به استقبال مان آمد. پس ار سلام و معارفه و چاق سلامتي سپس سوار خودرو شديم.
ميزبان كره‌اي با خودروي سواري خودش آمده بود. هيونداي مدل جنسيس. مي‌گفت آن را به تازگي از مديرعامل شان خريده. مسير فرودگاه انشون تا خود سئول تقريباً 40 كيلومتر بود. بزرگراهي عريض با درختان پرپشت و سرسبز در اطراف آن. منظره‌اي كه چشم‌انداز زيبايي را به وجود آورده بود. راننده از سرعت مجاز تجاوز نكرد. آشکارا قانون‌گرايي حرف اول را مي‌زد. به نيمه راه رسيده بوديم كه با ترافيك سنگيني مواجه شديم. ترافيكي كه تا هتل محل اقامت مان ادامه داشت. چیزی یادآور ترافيك های روزمره و همیشگی تهران. همان ترافیک به علاوه رانندگان باحوصله و قانون مدار. خودروهای آنها با نظم خاصي بدون اين كه به خطوط ديگران تجاوز كنند، بدون به صدا درآوردن بوق های اتومبیل های شان به آرامي در خطوط خود لو می رفتند. آرام آرام.

این جا سئول است


كم‌كم به سئول نزديك ‌شديم. به پایتخت کره جنوبی. واژه سئول در زبان كره‌اي به معناي "پايتخت" هم هست. شهری با جمعيتي بيش از ده ميليون نفر. يكي از كلان شهرهاي بزرگ دنيا  که روزگاری «هانسانگ» و «كيونسانگ» خوانده می شد. سئول پس از تشكيل كشور كره جنوبي در سال 1948، به عنوان پايتخت برگزيده شد. شهری که با مرز دشمن ديرينه‌شان يعني كره شمالي چهل كيلومتر فاصله دارد. فقط چهل کیلومتر. فاصله اي كه با توجه به بیقراری ها نگران‌كننده به نظر مي‌رسد.
شهر سئول را رودخانه «هان» به دو بخش شرقي و غربي تقسيم نموده. رودخانه‌ای عریض و پر آب که مي‌گفتند رویش 28 پل بزرگ فلزي نصب شده. طی حرکت در شهر حداقل با ده تا دوازده پل روبرو شدیم و از روي چندتای شان عبور کردیم. آشکار بود اين رودخانه پرآب چه نعمت بزرگي براي اين بخش از كره جنوبي به ارمغان آورده.

چنان که انتظار داشتیم خیابان های سئول مملو ازخودرو بودند. خودروهايي كه عموما يا هيونداي بودند يا كيا (KIA) . خودروهای عمدتاً مدل بالا كه نشان از درآمد بالاي مردم هم داشت. طی سفر بندرت با خودروهايی ساخت ديگر كشورها از جمله بنز، بي‌.‌ام.و و تويوتا روبرو شدیم. طی دو روز اقامت در كره جنوبي دریافتیم توليدات كره جنوبي از جمله محصولات معروفي چون هيونداي، كيا، سامسونگ و ال جي هيچ‌گونه تبليغي در جاده‌ها يا در درون شهر ارائه نمی دهند. نشانی از بنر های تبليغاتی نبود. دريغ از يك تابلوي تبليغاتي. جایی که دريافتيم كره‌اي‌ها در استفاده از محصولات داخلي - كه البته كيفيت بالايي هم دارند -  اصرار می ورزند. آنها را با تعصب ويژه‌ ای از توليدات داخلي شان دیدیم. به همين دليل شركت‌ها و توليدكنندگان داخلي کره نيازی به تبليغ در داخل كشور ندیده اند. ندیده اند و هزينه هایش را جایی بيرون از كره و در بازارهاي ديگر مصرف مي‌كنند.
ساختمان‌هاي شهر عموماً آپارتماني و مرتفع بودند. شبيه ساختمان‌هاي مسكن مهر خودمان ولي شكيل‌تر، زيباتر و احتمالا محكم‌تر. در بلوك‌هاي پر شمار. با تركيب متراكمی که آزاردهنده بود. گویی جايي براي نفس كشيدن نبود. هرچند شهر از تپه ماهورهاي جنگلي هم برخوردار بود و فضاي سبز و درختان پرشماري در شهر ديده مي‌شدند، با اين وصف به قول آقاي حيدري اگر درخت‌ها را از شهر برمي‌داشتند، سئول با اين تركيب ساختمان‌ها شبيه به يك پادگان بزرگ مي‌شد. یک پادگان فراخ بیروح.
تدریجا دريافتيم معماري سئول توريستي نيست، بلكه كارگري و صنعتي مي‌باشد. شايد به همين دليل جاذبه بصری زيادي نداشت، حداقل براي ما. معلوم بود گردانندگان جهان، نقش كارگري و صنعتي را به كره جنوبي داده اند تا در این بستر جلو بروند. مسيري كه كره‌اي ها با جان و دل آن را پذيرفته‌اند. پذيرفته‌اند و ادامه مي‌دهند...

 

وقایع نگاری سفر به کره جنوبی / قسمت اول

وقایع نگاری سفر به کره جنوبی / قسمت سوم







  ارسال نظر

ايميل :  
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 
نظرات ارسالی
با سلام ، جناب روحانی پراید را برای ما ایرانی ها فرستاده اند . آنجا ما چیزی ندیدیم .
حسین زاده     وب سایت:

آقای حسین زاده سلام! من با کمی تاخیر سفرنامه شما به کره جنوبی را می خوانم تا اینجا که جالب بود. ببینم آنجا پراید به چشمتان نحورد؟!!
مجید     وب سایت: doniayeazad.persianblog.ir

سلام جناب حسین زاده خسته نباشید قطعا این سفرها و استفاده از تجربیات کشورهای صنعتی مانند کره جنوبی برای کشور و سازمان عزیزمان مثمر به ثمر خواهد بود خصوصا تبادل اطلاعات IT بین کشورهایی که از لحاظ شبکه نظام بانکی تقریبا هم سطح هستند موفق و سرافراز باشید
عالم نوربخش     وب سایت:

از جناب صفری و دیگر دوستان اظهار کننده تشکر می کنم . عکس ها هم به فراخور موضوعات در قسمت ها انتشار خواهند یافت .
حسین زاده     وب سایت:

جناب آقای حسین زاده،اگه ممکنه از عکسهای سفر هم در سایت بذارین.این قسمت یا در بخش آنتراکت ها. خیلی ممنون. منتظر بخشهای بعدی هستیم.
صابر صفری     وب سایت:

صنعت خودرو سازی ما و کره جنوبی با هم شروع کردن حالا اونا کجا قرار دارن و ما کجا ما هنوز از پرایدی استفاده میکنیم که تو کره دیگه استفاده ای نداره چند سال پیش چند مهندس کره ای قرار بود از فرودگاه بوشهر به عسلویه برن هر کاری کردن حاضر نشدن سوار پراید شن میگفتن این خودرو درون شهری و الان همین پراید با همین اسم تو کره با ظاهری بسیار زیبا و با آپشنهای بالا عرضه میشه
فیض اله علی پور     وب سایت: bmikarmand.persianblog.ir

سلام . خیلی جالب بود . به قول کره ای ها 감사합니다 = ممنونم ( kamsa ham nida )
مجید     وب سایت:

دولتمردان كره با ايجاد اميد و اعتماد در ميان مردم براي رسيدن به رشد و توسعه‌اي پايدار با ايجاد بسترهاي مناسب و طراحي مدل‌هاي موفق تجاري و اقتصادي و به ويژه‌ با خلق و طراحي استراتژي نظامند اقتصادي، زمينه را براي سرمايه‌گذاري خصوصي فراهم نمود و با اجراي بخشي از برنامه‌هاي سخت‌گيرانه براي ثبات قيمت‌ها و جلوگيري از پول‌اندوزي، در عرصة صنعت و تجارت، با اتخاذ سياست راهبردي برون نگر و صادرات محور، بازار را به نفع سرمايه‌گذاران و مولديني سوق داد كه بتوانند در عرصة بين‌المللي و در بازارهاي جهاني قدرت رقابت را داشته باشند، از اين رهگذر با تعديل سياست حمايتي خود از صنعت، بازار را براي حضور عامة سرمايه‌گذاران با حمايت از نيروي كار ماهر و كارآفريني براي مردم و تشويق و ترغيب آنها فراهم ساخت و توانست با مشاركت در سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي امروز به يكي از بزرگترين كشورهاي اقتصادي جهان تبديل گردد. ناكفته نماند كه كره در اين مدت با چالش‌هاي عديده‌اي هم مواجه بوده است، اما آنچه مهم بود، تغيير شكست‌ها به موفقيت‌ها بود كه براي سايرين مي‌تواند الگوي موفقي ارائه نمايد. **** خوشحال خواهم شد اگر اجازه بدهيد مطلبتان را در وبلاگي كه متعلق به هواداران است درج نمايم.
هواداران     وب سایت: fansmh.blogfa.com

با سلام عنايت ويژه جنابعالي به همه مسائل ريز و درشت در كنار هم و تحليل درست همه آنها بنده را سخت شگفتزده مي نمايد. براي بنده خيلي جالب بود كه شما تبليغات غيرمستقيم را به خوبي دريافت و تشريح نموده ايد. مانا باشيد.
85906     وب سایت:

سلام جناب آقای حسین زاده.چقدر زیبا و کامل توصیف فرمودین آدم فکر می کنه همونجاست و همه چیزو جلوی چشماش می بینه .وچقد جالبه تعصب مردم کره برای استفاده از محصولات داخلی تا حدی که حتی شرکتها نیازی به تبلیغات نمی بینن.واقعا با شنیدن این چیزا چقد دلم می خواد که محصولات کشور خودمون هم اینقد کیفیت داشته باشه که ما هم با تعصب کامل از محصولات ایرانی استفاده کنیم و شرکتهامونم مجبور نباشن بنرهای تبلیغاتیه بیشمارشونو و از در و دیوار شهر آویزون کنن.وچقد ادم دلش می خواد همون قانونمداری مردم کره در ایران هم وجود داشته باشه و به قول شما نظم اولین چیزی باشه که به چشم میاد. بی صبرانه منتظر قسمت بعدی خاطراتتون و نثر زیباتون هستیم
محمدجواد سلیمی     وب سایت: http://salimibmi.persianblog.ir/





© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.