در ایران، اینترنت بانکها امکاناتی از قبیل دریافت موجودی به صورت
آنلاین، انتقال وجه بین کلیه حسابها در بانک، مشاهده صورتحساب و … را در
اختیار مشتریان هر بانک قرار میدهند. همچنین با استفاده از این خدمات،
امکان مسدود نمودن کارتهای مفقودی یا سرقتی میسر میباشد. اما برخی از
مشتریان بانکها در استفاده از خدمات اینترنت بانکها تردید دارند و از زیر
استفاده کردن این خدمات شانه خالی میکنند. در این گزارش شما را با ۱۰
اشتباه رایج که مانع استفاده از اینترنت بانک میشود، آشنا میکنیم.
1. رمز اینترنت بانک
برای ورود به سامانه اینترنت بانک بانکهای کشور میبایست رمز اینترنتی
جهت ورود به این سامانه را در اختیار داشته باشید. برخی این رمز را با رمز
کارت بانک و یا حتی شماره حساب خود اشتباه میگیرند. برای تهیه رمز اینترنت
بانک میبایست به یکی از شعب بانک عامل خود مراجعه کنید و درخواست رمز
اینترنتی کنید. خوشبختانه این روزها اغلب بانکها هنگام افتتاح حساب نحوه
استفاده از اینترنت بانک را به مشتریان خود آموزش داده و رمز اینترنت بانک
را هم در اختیار ایشان میگذارند.
2. اشتباه گرفتن خرید اینترنتی و اینترنت بانک
در بحث خرید و یا پرداخت اینترنتی، خیلیها خرید اینترنتی را با اینترنت
بانک اشتباه میگیرند. شما با داشتن اینترنت بانک نمیتوانید اقدام به
خرید اینترنتی کنید و یا پرداخت وجه (مثل قبوض …) را انجام بدهید و برای
این کار نیاز به کارت خرید اینترنتی یکی از بانکها دارید. به عبارتی کارت
بانکی شما در صورتی که رمز دوم داشته باشید برای خرید اینترنتی قابل
استفاده است.
3. نگرانی از گم شدن وجه
یکی از نگرانیهای بسیار رایجی که مانع استفاده افراد از اینترنت بانک
میشود این است که نگرانند پولشان در جریان مبادلات بین بانکی گم بشود. اما
لازم است بدانید هیچ تراکنشی در سیستم بانکداری الکترونیک مفقود و یا
ناپدید نمیگردد. اگر هم به هر دلیل تراکنش شما با موفقیت انجام نگیرد پس
از گذشت ۴۸ ساعت وجه به حساب شما باز میگردد و حتی اگر به هر دلیلی این
امر هم محقق نشود با کمک شماره پیگیری که بانکتان در اختیار شما میگذارد
میتوانید روند انتقال وجه را پیگیری نمایید.
4. استفاده از اینترنت بانک خطرناک است ؟
عده ای بر این تصورند که استفاده از اینترنت بانک خطرناک است و از لحظه
ای که وارد اینترنت خواهند شد دزدان و هکرها در پی سرقت اموال ایشان
هستند. درحالی که اغلب بانکها سیستمهای امنیتی پیچیده ای را جهت پیشگیری
از سرقتهای اینترنتی طراحی کرده اند و در صورتی که کاربران کلیه نکات
امنیتی را رعایت کنند و رمز خود را در اختیار سایر افراد قرار ندهند امکان
سرقت اینترنتی موجودیشان بسیار کمتر از امکان سرقت فیزیکی پولهایشان خواهد
بود.
5. استفاده از اینترنت بانک و موجودی پول در حساب
نگرانی از ولخرجی و خارج شدن حساب و کتاب خرجها یکی دیگر از
نگرانیهایی است که مانع از استفاده افراد از اینترنت بانک میشود. در حالی
که به دلیل دقت بالای محاسبات سیستم بانکی به ویژه اینترنت بانک شما هر
لحظه از شبانه روز قادر خواهید بود میزان موجودی خودتان را چک کنید و در
خصوص میزان استفاده از پس اندازهایتان تصمیم گیری کنید. به این ترتیب پول
کمتری را هدر خواهید داد.
6. اگر از پرداخت الکترونیک استفاده کنم نمیتوانم دیگران را متقاعد به پرداخت کنم
برخی هم از این نگرانند که اگر از پرداخت الکترونیک استفاده کنند به
دلیل در اختیار نداشتن قبض رسید بانک قادر نخواهند بود شرکتها و نهادها
را متقاعد کنند؛ به این ترتیب حتی از پرداخت الکترونیک قبوض هم شانه خالی
میکنند، در حالی که تمامیوجوه انتقال داده شده در این سیستم به دقت ثبت
میشود و پیگری پرداخت مبالغ با استفاده از این سیستم حتی از پیگیری شماره
پرداخت رسیدهای بانکی هم راحت تر است و همانطور که پیشتر هم اشاره شد هیچ
وجهی در این سیستم مفقود نمیگردد.
7. بانک در ازای استفاده از اینترنت بانک کارمزد دریافت میکند
کسر کارمزد از دیگر دغدغههایی است که سبب میشود افراد برای استفاده از
اینترنت بانک و به طور کلی خدمات بانکداری الکترونیک به خود تردید راه
بدهند، درصورتی که نه تنها بطور معمول کارمزدی از آنها کسر نمیشود بلکه
اغلب بانکها برای استفاده مشتریانشان از سیستم اینترنت بانک و یا هر یک از
خدمات بانکداری الکترونیک مثل دستگاههایPOS جوایزی را هم در نظر گرفته
اند.
البته ناگفته نماند چیزی که موجب این نگرانی شده و این شبهه را بوجود
آورده شاهکار جالب بانک صادرات بوده که اخیرا و پس از افشای جریان اختلاس
۳۰۰۰ میلیاردی، بر اساس یک اقدام ناهماهنگ با سیستم بانکی و حتی بدون اطلاع
قبلی مشتریان به ازای هر بار ورود و خروج به سایت، مبلغ ۲۵۰ ریال از حساب
مشتری کسر میکند که میتوان گفت این از انواع نادر سودجویی این بانک محترم
از خدماتی است که ادعای رایگان بودن آن را دارد ضمن اینکه این بانک حتی با
درخواست یک موجودی از تلفنبانک نیز از کسر مبلغ ۲۵۰ ریال از حساب مشتری
کوتاهی نکرده است. بماند که این رویه فقط در بانک صادرات مرسوم است اما
خوشبختانه هنوز در بانکهای دیگر شیوع پیدا نکرده وگرنه چرایی استفاده از
اینترنت بانک هم تا حدی سوال برانگیز خواهد شد.
8. اگر چه استفاده از اینترنت بانک در وقت صرفه جویی میکند، اما اگر مشکلی پیش بیاید باید زمان بیشتری صرف کرد
عده ای هم که نمیتوانند سرعت و دقت استفاده از اینترنت بانک و
سایرخدمات الکترونیک بانکها را انکار کنند، نگران آن هستند که بروز هر
مشکلی در پرداخت الکترونیک باعث به هدر رفتن وقت و انرژی آنها شود. در
صورتی که هنگام بروز هر گونه مشکل در هر یک از مراحل بانکداری الکترونیک به
حضور فیزیکی مشتری نیازی نیست و اغلب اشکالات احتمالی از طریق استفاده از
پشتیبانی تلفنی بانکها و استفاده از شمارههای پیگیری که در اختیار
مشتریان قرار میگیرد قابل پیگیری است.
9. اگر پولم اینترنتی سرقت شود دستم هیچ جابند نیست
این تصور غلط سبب میشود که افراد فکر کنند محیط اینترنت یک محیط کاملا
باز است که هیچ نظارتی بر آن نیست و در صورتی که هکرها اموال ایشان را
سرقت کنند، دستشان به هیچ جا بند نیست. همانطور که پیشتر هم اشاره شد، اگر
هر فردی کلیه نکات امنیتی را رعایت کند، امکان سرقت اینترنتی بسیار کاهش
مییابد .اگر هم خدای ناکرده سرقتی بروز کند پلیس اینترنتی (فتا) جهت کمک
به هم میهنان راه اندازی شده و این ماموران با استفاده از امکاناتی که به
آن دسترسی دارند مثل کدهایی IP که شماره منحصر به فردی است و برای
تمامیکاربران اینترنت وجود دارد میتوانند سارقان را شناسایی و دستگیر
نمایند.
10. هنگام استفاده از اینترنت بانک هیچ راهنمایی نیست
برخی با این تصور که وقتی به بانک مراجعه میکنند کارمندان بانک آنها را
راهنمایی میکنند و در صورت بروز هر مشکلی راهکار را به آنها ارائه
میکنند ترجیح میدهند به بانک مراجعه کنند و از اینترنت یا سایر خدمات
الکترونیک استفاده نکنند. در صورتی که اغلب بانکها راهنماهای الکترونیک
جامعی را برای استفاده از اینترنت بانکها فراهم کرده اند و سیستمهای
پشتیبانی و مشاوره آنها هم در اغلب ساعات شبانه روز آمادگی پاسخگویی به
تمامیسوالات شما را دارند.
منبع: سیتنا
ارسالی از mahyan