Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
قسمت سی و پنجم- رويكرد جديد در سازمان و روشها


7 بهمن 1393



 رويكرد جديد سازمان و روشها


قسمت سی و پنجم

فعاليت هاي اداره كل سازمان و روش ها در دو بستر اصلی شکل می پذیرند:

اول، تنظيم روابط بيروني بانک با بانک مرکزي و بانک‌هاي ديگر.
دوم، تنظيم روابط درون سازماني با شعب و واحدهاي مختلف بانک.
کارشناسان و مديران اداره کل سازمان و روش‌ها باید برای کسب  موفقيت بانک همواره تعامل قوي با بخش‌هاي مختلف بانک مرکزي داشته باشند. آنها باید مجوزهاي لازم و مورد نياز بانک را در زمان ضروری دريافت نمايند. هر اندازه این مراوده قوي و مستحکم باشد، موفقيت سازمان و بانک به همان نسبت افزایش خواهد یافت. در غير اين صورت همین امر، عامل درجا زدن و عقب‌ماندگي خواهد شد.
براي ايجاد روابط خوب و مستحکم، ديدارها و جلسات متعددي با کارشناسان و مديران بخش‌هاي مختلف بانک مرکزي برقرار کردیم تا روابط حسنه‌اي بين ما و آنها برپا شود. برقراري روابطي که موجب تسهيل در دريافت مجوزها از بانک مرکزي از جمله مجوز تأسيس شعب جديد در سراسر کشور شد.
برقراري رابطه با بانک‌هاي ديگر نيز از طريق کميسيون مشترکي تحت عنوان «کميسيون فني و روش‌هاي بانک‌هاي کشور» شکل گرفت. کميسيوني که اعضايش را رؤساي ادارات کل سازمان و روش‌هاي بانک‌ها تشکیل می دادند. در نخستین جلسه کميسيون پس از انتصابم، مديران همه بانک‌ها به اتفاق آراء مرا به عنوان رئيس اين کميسيون انتخاب نمودند. جایی که فرصت يافتم برای هماهنگي مناسب بين بانک‌ها روش‌ يکسانی را دنبال کرده و خدمات مشترک عرضه کنیم.
                                                
           

در خصوص روابط درون سازماني با شعب و واحدهاي مختلف سه رويکرد و استراتژي براي اداره کل سازمان و روش‌ها را دنبال کردم؛

•    رويکرد اول، برطرف و پرکردن شکاف و فاصله موجود بين سازمان و روش‌ها و شعب.
همکاران شعب و ادارات امور، انتقادات پرشماري از ديدگاه و نگرش بسته اداره کل سازمان و روش‌ها داشتند. آنان معتقد بودند نگرش اداره از بالا به پايين است. جلسه و همايشي برپا نمی شد تا مديران صفي و استاني از اين اداره انتقاد به عمل نياورند. از آن جايي که برخاسته از اين طيف از همکاران يعني از صف بودم به راحتي خواسته و نياز همکاران شعب را درک مي‌کردم. آن درک و این آشنايي مرا به تشخیص آسيب اساسي نزدیک نموده بود و در عین حال به من کمک می کرد تا همکاران را در اداره توجيه نموده و نظر همکاران کارشناس را به اين نکته جلب کنم که از  ارسال پاسخ‌هاي کليشه‌اي و تکراري به تقاضاها و نيازهاي شعب پرهيز کنند.
در روزهاي اول استقرارم، مشاهده ‌كردم همکاران جوابيه‌ها و پاسخ‌هايي را تهيه نموده و براي امضاء‌ برابرم قرار می دهند. پاسخ‌هايي که برابر خواسته‌ها و نيازهاي واحدهاي صف تهيه شده بود. پاسخ‌هايي که در نهايت با اين کلمات به پايان مي‌رسيدند: نمي‌شود، مقدور نيست، امکان‌پذير نمي‌باشد و ...همه آن واژه هایی که جوهره شان منفی بودند.
با مشاهده پاسخ‌ها پي به کليشه‌اي بودن آن‌ها مي‌بردم و مي‌پرسيدم: «آيا پیش از تهيه اين پاسخ‌ها، به شعبه و واحد ارسال‌کننده نامه رفته‌ايد؟ رفته‌ايد تا مشکلات و خواسته‌هاي آنان را دريابيد؟» پاسخ‌ها عموماً منفي بودند.
پاسخ‌هاي تهيه شده را بدون امضا برمي‌گرداندم و از آن‌ها مي‌خواستم به شعبه مراجعه کرده و با همکاران به گفتگو بنشينند، حرف‌هاي شان را بشنوند، مشکلات شان را درک کنند و سپس به آنها پاسخ‌ دهند. اين چنين بود که پس از برگشتن از مأموريت، ديدگاه اين همکاران کارشناس به کلي تغيير ‌يافت و متن پاسخ‌ها در جهت رفع مشکلات شعب به کلی تغییر کرده و ترکیب مثبتی به خود گرفتند.
درک اداره از مشکلات و نيازهاي صف و شعب زمینه برطرف شدن شکاف‌ها و نارضايتي‌ها را فراهم آورد و رابطه و تعامل خوبي بين طرفين برقرار شد.
سواي این ها براي پاسخگويي سريع به نيازهاي واحدها از جمله صدور مجوز در زمینه افزايش کادر، ‌ايجاد دواير جديد و باجه‌ها، ايجاد مشاغل و پست‌هاي جديد، باید اختيارات ويژه‌اي براي خود و اداره از هيئت‌مديره بانک اخذ می کردم. آن چه که پس از پيگيري‌هاي زياد کسب شد و بوروکراسي و نامه‌نگاري به حداقل کاهش یافتند. جایی که می توانستیم در سريع‌ترين زمان، پاسخ درخواست‌ها و نيازها را بدهيم.

•    رويکرد دوم، اصلاح، ساده‌سازي و روان‌سازي عمليات بانکي در شعب.
براي از بين برداشتن روش‌هاي کهنه و ناکارآمد در شعب که عموماً طولاني و زمانبر بود و همکاران را خسته مي‌کرد و حوصله مشتريان و مراجعين را هم سر مي‌برد، گروه کارشناسي مستقلي تشکيل شد تا روش‌ها را اصلاح نمايند. تا روش‌ها را ساده‌کنند. تا کارها و عمليات بانکي را روان سازند. با تلاش کارشناسان نخبه اداره، اين استراتژي و کارها به خوبي پيش رفت. دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هاي بانک نيز در پي اقدامات انجام گرفته بازنگري شدند و به صورت شفاف و سهل تر از گذشته به واحدها ابلاغ شدند.

•    رويکرد سوم، ارائه و معرفي خدمات و محصولات نوين بانکي.
کارشناسان متخصص گرد آمدند تا محصولات نويني را طراحي و ارائه  کنند. اين همکاران با تحقيق و مطالعه، با بررسي و کنکاش،‌ چندين محصول و خدمت جديد طراحي نمودند و  براي معرفي آنها از مديرعامل درخواست برپایی جلسه‌اي را کردیم. به اتفاق معاونين و کارشناسان طراح به حضور آقاي صدقي رسیده و ابتدا گزارش مختصري از اقدامات و برنامه‌هايي که طی يکي دو ماه اخير به اجرا درآمده بودند ارائه شد. سپس به ارائه محصولات جديد و نوين و معرفي آن‌ها پرداختيم. آقاي مديرعامل که با مشاهده آن اقدامات به وجد آمده بودند اظهار داشتند: «امروز يکي از بهترين روزهاي کاري‌ام محسوب مي‌شود. » و افزودند: « تاکنون چنین جلسه پرباري نداشته‌ام. » آقاي مديرعامل در ادامه از حاضرين و به ويژه از کارشناسان تشکر فراوان کرده و گفتند: «اين نوع جلسات را در حضور من زود زود برگزار کنيد تا در جريان برنامه‌ها قرار بگیرم. قرار بگيرم و اگر نياز به حمايتي باشد روي من هم حساب کنيد.»
استقبال گرم و سخنان اميدبخش و دلگرم‌کننده مديرعامل خستگي‌ها را از تن همکاران بدر کرد. آن جمله های دلگرم کننده انگيزه مضاعفي به آنان داد. احساسم از برخورد مثبت مديرعامل در برابر استراتژي تدوين شده، بر اين بود که مسير درستي را انتخاب نموده ایم. پس از جلسه، با دلگرمي و اميد به اداره برگشتيم. برگشتيم تا با قوت و انگيزه بيشتري کارها و برنامه‌ها را پي بگيريم.


قسمت سی و چهارم
قسمت سی و ششم









  ارسال نظر

ايميل :     
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 
نظرات ارسالی
با سلام عرض ارادت ، جناب آقای حسین زاده حکم بانکدار بنده صادر شد ؛ از لطف جنابعالی سپاسگزارم . خداوند سایه جنابعالی رو از سر کارکنان ظلم دیده کم نکنه .
اکبر پور     وب سایت:

سپاسگزارم از لطفتان.
اکبر پور     وب سایت:

جناب اکبرپور ، موضوعی که مطرح نمودید را به معاونت منابع انسانی بانک ارجاع می دهم تا رسیدگی و مد نظر داشته باشند چون حوزه کاری و تخصصی ایشان می باشد .
حسین زاده     وب سایت:

با سلام جناب آقای حسین زاده با توجه به اینکه با اجرای سمت بانکدار در بانک ملی و امیدوار شدیم به اینکه پستهائی که به ما نمی رسد با دادن امتیاز بیشتر با عنوان بانکدار به مشاغلی که ارتقاء ندارد ، بتوان جبران شده و انگیزه کاری خوبی بوجود بیاید اما متاسفانه با وجود خبر هائی که میرسد ، سوالی داشتم در خصوص سمت بانکداری ، اینکه با توجه به عملکرد توقف ِ اداره منابع انسانی در مورد صدور حکم بانکدار احساس می شود ، بانکدار حذف شده است . آیا مشکلی پیش آمده یا موضوع از چه قرار است . ممنون می شم از پاسختان. سپاسگزارم
اکبر پور     وب سایت:

با عرض سلام خدمت جناب اقای حسین زاده عزیز در خصوص رویکرد صحبت شد باید مطلبی را در خصوص رویکرد جناب اقای نخعی مدیر محترم اداره امور شرق تهران به عرض جنابعالی برسانم زمانی که اقای نخعی از بازرسی به ادره تشریف اوردند در شعب نگرانی ایجاد گردید که رویکرد بازرسی در اداره حاکم می شود و فعالیت شعب کند خواهد شد . در روز معارفه و طی جلسات اقای نخعی اظهار نمودند که من از امروز رویکرد صف را خواهم داشت و در همه حال پشتیبان شما خواهم بود و اگر در جای کوچکترین شبهه ای دارید برای اینکه در اینده دچار مشکلی نشوید نامه ای به اداره بزنید تا خود من وهمکارانم مجوز ان را صادر نمائیم به جرات می توانم بگویم اقای نخعی به تمام گفته های خود عمل کرد و با تفویض اختیار پرداخت وام خرد مشارکتی انقلابی در اداره امور ایجاد نمود که این امر موجب افزایش مانده وام مشارکتی شعب ،سود دهی شعب ،کاهش مانده معوق شعب گردید. ویکی از موارد مهم دیگر سرکشی به کلیه شعب ادارات امور به اتفاق معاونین و مسئول دوایر اداره وبسیج اداره جهت پشتیبانی شعب بود که این هم یکی از رویکرد های جدید در اداره امور گردید. و بازخور این امور موجب سود دهی اداره امور درسال 93،افزایش منابع و کاهش مطالبات بانک گردید .که اینجانب از طرف خود و همکارانم از اقای نخعی کمال تشکر را داریم .
محمدی     وب سایت:

با سلام جناب آقای حسین زاده ضمن سپاس از تجربیات شما ؛می دونم ارسالی های بنده باموضوعات فوق ربطی نداره ولی بجهت دردل می نویسم به بزرگی خودتون ببخشید . ((وقتی ارزش ها عوض میشه عوضی ها با ارزش میشن))
رمضانی مستعار     وب سایت:

قلمی از قلمدان رییس افتاد. کارمندی که آنجا حضور داشت، گفت: جناب رئیس کلنگ خود را بردارید. رییس با خشم گفت: مردک،این قلم است نه کلنگ! تو هنوز کلنگ و قلم را از هم باز نشناسی؟ کارمند گفت: هر چه هست باشد، تو خانه ی مرا با آن ویران کردی...
رمضانی مستعار     وب سایت:

با سلام با توجه به اینکه سوء استفاده مالی در مورد اضافه کاری و کشیک در شعبه توسط رییس شعبه به لحاظ اینکه چون رییس خودش به خودش اضافه کاری بدهد و در مواردی که وجدان نداشته باشد و حق سایر کارمندان را به خودش تخصیص دهد و اگرر باقیمانده ای باشد به سایر کارکنان بدهد ؛ صرف نظر از اینکه این تخصیص اضافه کاری الزاما" باید توسط مافوقی غیر از خود شخص ثبت و تایید کننده باشد شکی نیست و روش فعلی مشکلی بزرگ برای شعبه می باشد ، اکنون مرجع رسیدگی کننده به این نوع تخلفات زشت چه مرجعی می باشد ؟
رمضانی مستعار     وب سایت:

با سلام خطاب به همکار محترم و قابل توجه جناب آقای حسین زاده عزیز جناب اقای امیری در صورتی که صدور دفترچه و کارهای دیگری که به قول شما دوبار بررسی میشد با حذف این سمتها استرس و خطر دو چندان خواهد شد مخالفم چون باتوجه به زحمات هیئت مدیره محترم و براساس برنامه ریزی صورت گرفته و اطلاع رسانی شده با حذف مشاغل ستادی در شعبه یک کاربری باید بر حسب سمت و تجربه کاری اراده انجام کار را داشته باشد اما به نظر بنده باید انجام امورات با توجه به سابقه و تجربیات کافی و وظایف تعریف شده انجام شود با توجه به اینکه کلیه کارهای پشت باجه اعم از حواله بانکی یا سند مرکز یا صدور دسته چک و صدور برگه و یا هر کار دیگری که به نظرتان می رسد با اجرای سیستم متمرکز سیبا حذف شده و به متصدیان امور بانکی محول شده است و نیاز به رئیس صندوق و رئیس حسابدار و حتی معاون شعبه نیست چون 90درصد کارهای معاملاتی نیز توسط متصدیان امور بانکی انجام میگیرد و در مورد اینکه در تغیر شغل بعضی از مشاغل که اخیرا" به متصدی امور بانکی تبدیل شدند به فرض ماشین نویسهائی که به اصطلاح کاربر رایانه 3 بودند و غیره بدون اینکه دوره سمتهای متصدی امور بانکی 3 و 2 و 1 را طی کنند با یک پرش به متصدی امور بانکی ارشد تبدیل شدند و بندۀ نوعی با 17 سال سابقه وتجربه اجرائی در صف و تحمل مشکلات کسری و فزونی و تحمل روزهای تمام وقت تحویلداری تحمل ریشخندهای مسولین شعبه و روسای دوایر درمواردی که حساب آخر وقت نمی خوند و گیر دادن به اینکه چرا فرسوده کشی نکردی و چهار نخ نکردی چرا مهر نزدی چرا دوبار شمار نکردی و چراهای دیگری که از تعریف آن حال آدم به هم میخوره با ایشان که تازه به کار تحویلداری تبدیل شدند در یک ردیف باشیم و بنده که بانکدار شدم در باجه ای کار کنم که کارم فقط فرسوده کشی از پولهاست و دیگری که تازه تبدیل شده دریافت و پرداخت نداشته یا تکمیل پرونده معاملاتی بکند البته مجوز این کار رو به رییس شعبه در تعریف وظایف و مسولیتها به رییس شعبه اختیار داده شده که چه کسی را در کدام باجه و کدام کارها را با نظر رییس شعبه انجام دهد واما انتقال همه کارها به متصدیان نیاز به تعریف صریح وظایف دارد این طور نمیشه که به فردی با سمت امور بانکی با نظر رییس شعبه کد ب بدند و ایشان را به بهانه داشتن کد ب نتواند در صنوق دریافت و پرداخت کار بکند و دیگری را با سمت بانکدار در باجه فرسوده کشی کار بکند به نظر بنده باید وظایف بانکدار با متصدی فرق داشته باشد وتعریف شده باشد به فرض ، ضمن دریافت و پرداخت ، افتتاح حساب حقیقی و حقوقی وبررسی سوابق و صدور دسته چک و صدور دفترچه و صدور کارت و تکمیل پرونده معاملاتی و صدور چک بین بانکی و ثبت اسناد انتقالی و ارائه صورت حساب بانکی به مشتریان و غیره در چهار چوب حساسیت کاری و وظایف متصدیان امور بانکی به تفکیک سمت 3و2و1وارشد تعریف نمایند تا روسای شعبه از اختیاراتی که بانک داده سوء استفاده کنند که اگر تعریف نشده باشد باز هرج و مرج و نارضایتی بیشتر از قبل خواهد بود .
اکبر پور     وب سایت:

با سلام جناب حسین زاده سازمان و روش ها با کمرنگ کردن شغل های همچون رییس صندوق و برخی دیگر از مشاغل باعث خطر و استرس دو چندان کارمندان بانک شده با سپردن کارهاى بزرگ به متصدیان بانکی . به فرض برای صدور یک دفترچه میابیست توسط رئیس صندوق تایید اخذ میکرد مشتری مدارک را نشان میداد بعد دوباره رجوع داده میشد به متصدی تا مدارک یکبار دیگر بررسی شود اما اکنون خیلی از سمت ها در بانک توسط سازمان و روش ها کمرنگ شده . موفق و سربلند با شید امیری
امیری     وب سایت:

با سلام مجموعه خاطرات جالب بود بله متاسفانه سازمان گاهی خیلی خوب و کمی هم ضعف های دارد. و اما با نظر حیدری موافق هستم که مشتریان میل بیشتری به مراجعه فیزیکی دارند
همکار     وب سایت:

با سلام به نظر بنده که کارمند هستم همه مشتریان اعم از جوان و پیر برای امورات بانکی خودشان میگویند که در شعبه وقتی مراجعه میکنیم راحتر هستیم چون هم میتوانیم سوالات خود را به راحتی بپرسیم وهم کارمند کار مان را انجام میدهد و خیالمان هم راحتر هست با تشکر
حیدری     وب سایت:

جناب آقاى امين ، اين پيشنهادات سازنده ي تان را كامل تر براى اداراه كل سازمان ارسال داريد تا بررسى و در صورت إمكان در روش شان تجديد نظر نمايند . موفق باشيد .
حسين زاده     وب سایت:

با سلام و عرض ادب خدمت شما متاسفانه فکر میکنم این برنامه ها بعد از ترک جنابعالی از ان ادره کمرنگ شده چون همکاران سازمان روشها به خوزستان امده اند و مثل بقیه همکاران که دنبال امارهای روی کاغذ و مسایل تکراری هستند به دنبال پیشنهادات و راهکارهای ناب برخی همکاران نبوده ونیستند و با کمال تاسف بانک ملی بجای اینکه در فکر بهبود وضعیت موضوعاتی مانندانفورماتیک را که اکنون در بین بانکها حرف اول را میزند باشد به دنبال این است که تراکنشهای نقدی شعبه بالا باشد و جالب است که هر از چندی به تحویلدارانی که تراکنشهای بالا دارند جایزه نقدی میدهد بخدا اینها درد است به که بگوییم؟
امین     وب سایت:





© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.