Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
معماي آب مجازی / آب پنهان


9 خرداد 1394

معماي آب مجازی / آب پنهان

به عنوان مقدمه

همه می دانیم ایران در زمینه منابع آب و مدیریت آب با چالش های اساسی روبرو شده و شرایط جاری با شتاب فراوانی به سوی بحران پیش می رود. خشکسالی ها، کاهش بارندگی و تغییرات آب و هوایی زمینه ساز این بحران شده اند و نمی توان چشم ها را بر واقعیت ها بست... بخشی از این بحران، زاییده مدیریت نامناسب هم هست که پرسش های پرشماری را مطرح ساخته. این که تا چه حد چگونگی مصرف آب در کشور را زیر ذره بین برده ایم؟ این که آب در کجا، به چه منظور، با چه خروجی و سرانجام به چه قیمتی مصرف می شود؟



پرسش های ساده ولی بسیار کلیدی

بیشترین میزان آب نه برای آشامیدن یا سایر مصارف توسط مردم بلکه در زمینه های صنعتی و کشاورزی مصرف می شود. در چنین قابی پرسش های ظاهرا ساده زیر که پاسخ دادن به آنها ساده نیستند جلب نظر می کنند:
•    اولویت تولید در کشور باید چه نوع کالاها و محصولاتی باشد تا مصرف آب را به نفع كشور سازد؟
•    منافع کشور در امر صادرات با صدور چه نوع کالاها و محصولاتی است که هزینه تامین آب را در نظر گرفته باشد؟
•    منافع کشور در امر واردات با ورود چه نوع کالاها و محصولاتی است که هزینه تامین آب را در نظر گرفته باشد ؟

یک: آن تحقیق تکان دهنده

طی دورانی که شیفته علم سیاست و ژئوپولتیک شده بودم ارتباط مستمری با دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه پیدا کردم و تازه‌های نشر آن دفتر برایم ارسال می شدند. پاییز 1373 بود که "نشريه سیاست خارجی" را دریافت کردم. نشريه اي ضخیم‌تر، پرحجم‌تر و قطورتر از هر کتابی. نشريه اي با مقالات پرشمار و پرمحتوا. لبالب از گزارش های واقع‌ بینانه.
یکی از گزارش های آن شماره سخت تکانم داد و اعتراف می‌کنم مرا در باره آن چه در کشورم می گذرد سخت نگران کرد. سفارت ایران در شهر برن در کشور سوئیس گزارشی را از دل یک تحقیق تهیه و ارسال کرده بود. تحقیقی انجام گرفته زیر نظر پروفسور اشپیلمن تحت عنوان " خاورمیانه و بحران آب‌ها ". در ابتدای گزارش این جمله ها جلب نظر می کردند:
" ... ارتش های کشورهای غربی همواره از پشتیبانی استادان دانشگاه‌ها و کارشناسان برجسته سیاسی و تحلیل‌گران نظامی برخوردار بوده اند. پاره‌ای از کشورها مانند سوئد، انگلستان و فرانسه مستقلا دارای مؤسسات تحقیقات استراتژیک هستند. در برخی دیگر مانند سوئیس، دانشگاه‌ها همکاری گسترده‌ای با وزارت دفاع و سایر نهادهای اجرایی کشور دارند. این مؤسسات، عمدتا علل و انگیزه درگیری‌های نظامی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دلایل پیروزی‌ها و شکست‌ها را بررسی می‌کنند".
در این قاب گروهی از استادان دانشگاه فنی زوریخ - یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان – تحقيقي زیرنظر پروفسور اشپیلمن انجام داده و "نقش آب در آینده خاورمیانه" را زیر ذره بین برده بودند. جایی در آن تحقیق آمده بود:
" ...خاورمیانه ذخایر آب بسیار کمی دارد و اساسا کمترین میزان آب‌های جهان در خاورمیانه قرار دارند. به‌علاوه،‌ بیشترین تشنجات و بحران‌ها نیز در خاورمیانه بروز کرده اند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود مسئله تقسیم ذخائر آب، بحران‌های مربوط به اقلیت‌های قومی و مسائل ارضی در این منطقه بیشتر دامن زده شوند و به یک عامل تعیین کننده قدرت بدل شوند. مقایسه رشد جمعیت با مقدار ذخائر آب موجود در خاورمیانه آشکارا نشان می‌دهند برای هر نفر مقدار حداقل 1000 مترمکعب در سال وجود دارد که این مقدار آب در مقایسه با کشورهای پیشرفته و صنعتی بسیار ناچیز است. در کنار همه اینها مردمان اکثر کشورهای خاور میانه برغم کمبود مفرط آب، مصرف آب بی‌رویه ای دارند".
سرانجام در بخش نتیجه گیری، این جمله جلب نظر می كرد " ... جنگ آینده کشورهای منطقه نه بر سر نفت، بلکه بر سر آب خواهد بود".
تدریجا هرچه پیش رفتم، بیشتر خواندم و بیشتر تحقیق کردم به موشکافانه بودن پیش ‌بینی پروفسور اشپیلمن بیشتر اشراف یافتم. اکنون بیش از بیست سال از زمان آن تحقیق سپری شده و ما با همان چالش ها روبرو شده ایم. بیست سال سپری شده و ایران به دلیل خشکسالی، مصرف بی‌رویه آب، ناکارآمدی مدیریت مناسب، با بحران آب مواجه شده. بحرانی جدی، بی ترحم و ترسناک. بحرانی که بی تردید آینده مردمان این سرزمین را به خطر خواهد انداخت.

دو: آب مجازی / آب پنهان

تک‌ تک ما ایرانی‌ها، روزانه برای نوشیدن، شستشو، پخت و پز و سایر فعالیت‌هایمان به طور مستقیم بین  220 تا 250 لیتر آب مصرف می‌کنیم، درحالی که استاندارد جهانی 130 لیتر برای هر نفر در روز بشمار می رود. این بدین معنی است در روند زندگی روزمره بیش از حد متعارف به منابع آب خود هجوم می بریم.
در عین حال آب دیگری هم مصرف می شود که مصرف آن پنهان است. آبی که برای تولید محصولات کشاورزی، صنعتی و خدماتی مصرف می شود. آبی ناپیدا و ظاهرا نامحسوس که ولی حجم آن حیرت آور است. یادمان باشد برای هر آن چه در دسترس ما قرار می گیرد حجم آب قابل توجهی مصرف شده. مثل میوه‌ و ساندویچی که می خوریم، پوشاک و لباسی که می‌پوشیم، روزنامه و کاغذی که در دست می گیريم، اتومبیلی که سوار می شویم ... هر یک از ما روزانه به‌ طور متوسط بیش ‌از 3000 لیتر به‌ صورت غیرمستقیم آب مصرف می‌کنیم.
میزان آب مصرفی برای توليد محصولات و کالاهای زیر نشان دهنده این امر هستند:
•    1000 تا 1300 لیتر برای تولید یک کیلوگرم گندم
•    15000 تا 16000 لیتر برای تولید یک کیلوگرم گوشت گاو
•    4000 لیتر برای تولید یک کیلو گوشت مرغ
•    2500 لیتر برای تولید یک کیلو برنج
•    1800 لیتر برای تولید یک کیلو شکر
•    2500 لیتر برای تولید یک قالب پنیر پانصد گرمی
•    2400 لیتر برای تهیه یک عدد ساندویچ همبرگر
•    200 لیتر برای تولید یک لیوان شیر
•    135 لیتر برای یک عدد تخم‌ مرغ
•    10 لیتر برای تولید یک ورق کاغذ A4
به آبی که برای تولید یک کالای موردنیاز (کشاورزی، صنعتی، خدماتی) مصرف می‌شود، اما دیده نمی‌شود "آب مجازی" یا "آب پنهان" اطلاق می‌کنند، و این همان چالش بزرگ مدیریت آب در ایران بشمار می رود.

سه: اهمیت تجارت آب مجازی / آب پنهان

موضوع "آب مجازی" در اواسط دهه 1990 برای اولین بار توسط تونی‌ آلن در دانشگاه لیدز انگلستان مطرح شد. آب مجازی (که در فارسی "آب پنهان" نيز ترجمه شده) به مفهوم ساده‌اش یعنی "میزان آب مصرف ‌شده  در فرآیند و مسير تولید هر محصول و کالا". این که برای "هر کیلو محصول" از " چند لیتر یا مترمکعب آب" استفاده شده.
به عنوان مثال، برای تولید یک تن فولاد، مقدار 230 هزار لیتر آب مصرف می‌شود. برای تولید هر یک کیلو مواد پلاستیکی به 180 لیتر آب نیاز است. برای تولید یک چیپ الکترونیکی به وزن 2 گرم، 32 مترمکعب آب مصرف می‌شود، برابر آب مصرفی دو کیلوگرم گوشت قرمز، برابر آب مصرفی 20 کیلوگرم گندم.
هم‌اکنون کشورهای توسعه‌ یافته بیشترین میزان کارخانجات تولیدی شان را در کشورهای توسعه‌ نیافته و جهان‌ سومی نظیر چین، بنگلادش و ویتنام دایر می‌کنند. این امر صرفا به دلایل آلوده نکردن هوای اروپا  یا هزینه پایین نیروی انسانی در کشورهای جهان سوم نيست، بلکه به دلیلی مهم‌تر از آن‌ها، یعنی مصرف زیاد آب است.
کشورهای اتحادیه اروپا از طریق واردات پنبه و محصولات نخی از ازبکستان و هند،‌ از منابع آبی آن کشورها حداکثر بهره را می‌برند، و اگر باز هم دقیق‌تر نگاه کنیم در می یابیم با این روش فشار قابل توجهی بر منابع آبی ازبکستان وارد می‌شود. در حقیقت می‌توان چنین جمع بندی کرد اروپائی‌ها با وارد کردن آب مجازی از ازبکستان، به طور غیرمستقیم در حال  بدل کردن دریاچه آرال به بیابان هستند و همین جا است که "تجارت آب مجازی" اهمیتش را به رخ می کشد. یعنی آب مصرف شده در تولیدات و کالا در بلند مدت چه برجای خواهند گذاشت؟!

چهار: ایران و مصائب آب

ایران در قسمت خشک و نیمه‌خشک جهان واقع شده و میانگین میزان بارندگی اش یک‌ سوم جهان است، در حالی که مصرف سرانه آب آن نزدیک به دو برابر استاندارد جهانی است. ضمن آن که جمعیت کشور روند صعودی اش را ادامه داده. طی سال‌های اخیر با استفاده بی حصر از آب‌های زیرزمینی، ‌به طور میانگین 30 سانتی‌متر زمین و خاک کشور با نشست و افت مواجه شده و ایران با ادامه روند کنونی خشکسالی و مصرف آب طی سی سال آتی بدل به کویر خواهد شد.
همه اینها هشدار می دهند باید به بازتعریف چگونگی استفاده و بهره گیری از منابع و مصارف آب دست زد و شیوه‌های نوینی را در برنامه ‌ریزی منابع آب به اجرا درآورد. در حال حاضر 92 درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شوند و مابقی یعنی 8 درصد در بخش‌های شرب، صنعتی و خدماتی .
یعنی جایگزین کردن کشت محصولاتی که نیازمند آب کمتری هستند با محصولاتی که نیاز آبی فراوانی دارند یکی از گزینه‌های اجتناب ناپذیر اصلاح ساختار کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی بشمار می رود. محصولاتی از قبیل سیب ‌زمینی، سبزیجات، میوه‌جات مثل سیب و انگور در گروه محصولاتی قرار دارند که آب کمی مصرف می‌کنند، در حالی که محصولاتی از قبیل حبوبات، غلات، دانه‌های روغنی، خشکبار در گروه پرمصرف‌ها جای گرفته اند.
جلوگیری از صادرات محصولاتی که منجر به خروج آب کشور می‌شوند یکی از بسترهایی است که بسیاری  از کشورها برای پیشگیری از بحران آب در سرلوحه مدیریت منابع آب خود قرار داده‌اند.
ایران به عنوان کشوری که در حال سپری کردن دوره خشکسالی است چاره ای جز بازنگری مدیریت منابع آب در وجه خرد و کلان ندارد.

پنج: چه باید کرد ؟

کشوری که منابع آب محدودی در اختیار دارد برای تبدیل "تهدید" به "فرصت" می‌تواند به "تجارت آب مجازی روی آورد و محصولاتی را به کشور وارد کند که برای تولیدشان آب قابل توجهی مصرف شده است. این امر منجر به حفظ منابع آب کشور شده و فشار بر منابع آب را کاهش خواهد داد.
اقدامات زیر می‌توانند به مدیریت منابع آب کشور سامان بخشند:‌
1-    توليد و صادرات محصولاتی که نیاز فراوانی به آب ندارند مثل سبزیجات، میوه‌جات و سیب ‌زمینی افزایش یابد و از سوی دیگر واردات محصولاتی که با مصرف آبی فراوانی بدست می آیند از جمله غلات مورد توجه جدی قرار گیرد.
2-    برای تهیه غلات ازجمله گندم می‌توان از الگوی "کشت فرا سرزمینی" استفاده کرد. اسپانیایی ها برای عبور از بحران کم‌آبی به جای گندم، زیتون تولید می‌کنند و در این بستر ده ‌برابر سود خود را افزایش داده اند. آنها گندم مورد نیازشان را با اجاره کردن زمین در کشورهای دیگری از جمله کوبا تولید و به داخل اسپانیا حمل می‌کنند.
3-    باید به تببین دوباره مقوله "خود کفائی" در کشور دست زد. این که خود کفایی باید در رابطه با میزان مصرف آب، مورد بازنگری قرار گیرد. این که برای مثال در تولید برخی از محصولات از جمله گندم‌ به عنوان یک محصول پرمصرف آب، فشار فراوانی بر منابع آب داخلی وارد می شود، در حالی که می‌توان الگوی "کشت فرا سرزمینی" را هم زیر ذره بین برد.
4-    فقدان مدیریت یکپارچه منابع آب جلب نظر می کند. در حال حاضر وزراتخانه، سازمان ها و دستگاه ها جداگانه برنامه ‌ریزی کرده و به کارهای اجرایی دست می زنند بی آن که مدیریت کلان آب در نظر گرفته شود. بسیاری از آنها اقدام به تولید محصولات و کالاهایی کرده اند که در ترکیب کلان کشور خروجی منفی دارند و ذخایر آبی کشور را به هدر می‌دهند. این که  رتبه مدیریت منابع آب ایران بین 132 کشور، 130 است به خودی خود نشان دهنده ناهماهنگی ها بشمار می رود. همه اینها هشدار می دهند "ایران به حکمرانی خوب آب نیاز دارد."
5-    کارخانجات پرشماری برای تولید محصولاتی که نیاز به آب فراوان دارند در مناطق کم‌ آب کشور احداث شده اند. یادمان باشد برای تولید یک تن فولاد،‌ حداقل 230 هزار لیتر آب مصرف می‌شود،‌ بنابراین برای مثال برپایی كارخانه های توليد فولاد در استان‌های کویری و کم ‌آب در ترکیب کلی منفی بشمار می روند. باید اولویت به تولید محصولات کشاورزی، خدماتی و صنعتی که کم‌آب‌بر هستند داده شود و محصولات پرآب‌بر از کشورهای دیگر وارد شوند تا ذخایر آبی کشور افزایش یابند.
6-    سال 1351 یک شرکت فرانسوی طرح آمایش زمین ایران را تهیه کرد. در این طرح تاکید شده بود جمعیت شهر تهران نباید بیش از 5 میلیون ‌نفر شود. در حالی که اکنون جمعیت تهران نزدیک به سه‌ برابر پیشنهاد شرکت فرانسوی افزایش یافته. در چنین قابی آلودگی هوا و رفع نیازهای آبی شهروندان پایتخت ایران،‌ اشاعه بیماری‌ها و افسردگی هاي روحی و روانی آنها ضرورت بازنگری جایگاه این شهر به عنوان پایتخت کشور را اجتناب ناپذیر ساخته.


شش: سخن آخر

یک بار دیگر برگرديم و هشدار پروفسور اشپیلمن را مرور کنیم‌ "... در آینده جنگ بین کشورهای منطقه خاورمیانه، نه بر سر نفت که بر سر آب خواهد بود".
بیایید اين هشدار را جدی بگیریم.  

 


فايل ضميمه

  ارسال نظر

ايميل :  
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 
نظرات ارسالی
با سلام وعرض ادب و احترام ...مستند مادرکشی؛ مستندی درباره بحران آب... این مستند نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت حکمرانی آب در ایران دارد. این فیلم با رویکردی پژوهشی می کوشد ضمن به تصویر کشیدن مظاهر و نتایج بحران آب، علل مختلف بوجود آمدن این بحران در ایران را بررسی کند. مستند مادر کشی به تهیه کنندگی حامد شکیبا نیا و پژوهش و کارگردانی کمیل سوهاني ساخته شده است . لطفا اگر دوستان وقت دارند برنامه اکران مادر کشی در بخش رقابت جشنواره سینما حقیقت را از دست ندهند، اکران اول سه شنبه 24 آذر ساعت 8 شب سینما فلسطین سالن 3 اکران دوم پنج شنبه 26آذر ساعت 9.30 صبح سینما فلسطین سالن 3 اکران آخر شنبه 28 آذر ماه ساعت 3.30 بعد از ظهر سینما سپیده سالن 2
محمدرضا محمودیان     وب سایت:

دبیر کمیته اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد که «شهروندان روستاهای اطراف دریاچه و حتی خود تبریز، به علت استنشاق هوای آغشته به نمک دچار فشار خون بالا شده‌اند.» به گزارش خبرگزاری ایسنا، آرمین نوربخش روز دوشنبه ۸ تیر با ذکر این مطلب و با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه تأکید کرد که «ریزگردها سلامت مردم را به شدت تهدید خواهد کرد و مشکلاتی مثل سوزش چشم، سرطان ریه، مشکلات پوستی، بیماری‌های تنفسی، فشار خون و... را به دنبال دارد.» وی با بیان این‌که «هنوز مطالعات دقیقی در مورد بیماری‌های ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه صورت نگرفته و وزارت بهداشت و درمان آماری در این زمینه ارائه نکرده‌است»، گفت: «اگرچه مطالعات دقیقی در این باره وجود ندارد، اطلاعاتی به بیرون درز کرده که از بالا رفتن میزان این بیماری‌ها حکایت دارد؛ به طوری که اخیراً گزارشی در مورد اینکه تعداد زیادی از افراد در تبریز دچار سوزش چشم شده‌اند، وجود داشته است.»
محمدرضا محمودیان     وب سایت:

با سلام ضمن تشکرازمقاله ارائه شده ،خواهشمندم درصورت امکان لینک دانلود مقالات رانیز در کنار مقالات درج فرمائید.
شهرام جلالی     وب سایت:

پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی در این دو سه سال اخیر به وضوح در شهر ما (شهریار) که به نگین سبز غرب استان تهران معروفه، قابل مشاهده است. همین چاه های آب غیر مجاز پدر کشاورزی منطقه را درآورده... به جرأت می تونم بگم که دبی آب باغهای ما نسبت به سه سال گذشته نصف شده و هر سال بدتر از پارسال. تا 40 سال پیش تمام باغهای منطقه ما از قنات مشروب می شدند، اما الان اثری از هیچ کدوم نیست. واقعاً می ترسم از آینده این منطقه ... راه درست معلومه، اما همت؟؟؟؟؟
پوریا     وب سایت: www.taarlab.com

چندی پیش دو کنفرانس مهم درباره بحران آب بود. در اولی پروفسور کردوانی پدر کویر شناسی ایران صحبت کرد. او طبق معمول بسیار صریح حرف زد و خطاب به مدیران کشوری گفت چرا نمیفهمید دیگر آب نیست؟!؟ مرتب مرا به کنفرانس دعوت میکنند اما نمیروم چون دیگر فایده ای ندارد و کار از سمینار و کنفرانس گذشته است دشتهای کشور نشست کرده و بخاطر توهم تولید همه چیز توسط خودمان در سراسر کشور کارخانه های پر مصرف صنعتی ساخته ایم که تکنولوژی ندارند و فقط آب را حرام میکنند. بطور مثال سطح آب در جهرم ٥٧٠ متر، در رفسنجان ٤٥٠ متر و در شهریار ٣٠٠ متر پایین رفته است!!!! در جلسه دوم اما حرفها بسیار شدیدالحن تر بود. محسن رنانی استاد دانشگاه علنا مسئولان را به خیانت متهم کرد. او در این جلسه هشدار داد تا 5 سال آینده در ایران جنگ بین استانها و شهر ها بر سر آب علنی خواهد شد ،او گفت بحران آب ایران را خواهد بلعید. امروز میدان واقعی جنگ در حوزه آب است. آمریکا و هسته ای و عربستان و یمن تهدید دراز مدت نیست، این بحران آب است که واقعا امنیت ملی ایران را تهدید کرده است. رنانی ادامه داد: مردم ایران فرهنگ مصرف درست آب را بلد بوده‌اند، چرا که توانسته‌اند سه هزار سال با اقلیم خشک و کم‌ آب ایران کنار بیایند اما این بحرانی که اکنون در حوزه آب پدیدار شده و گرفتار آن شده ایم، ناشی از مدیریت غلط در این 30 سال بوده است و سیاستمداران با خطاهای فاحش ما را به بحران رسانده اند و حالا هم انگشت اتهام را به سوی جامعه دراز کرده‌اند. رنانی گفت: جنگ پراکنده آب در ایران هم اکنون به گونه خزنده و آرام شروع شده و فقط اخبار آن منتشر نمی‌شود. در حال حاضر این جنگ به صورت پراکنده رخ می‌دهد اما تا پنج سال آینده شاهد جنگ فراگیر آب در داخل شهرها و بین مناطق و استانها خواهیم بود. به گفته وی، این آن خطری است که امنیت ما را تهدید می‌کند و سیاستمداران چشم خود را به روی آن بسته اند ایران تشنه است . .فقط یک لیوان آب کمتر مصرف کنیم تا روزی 17000000لیتر اب ذخیره شود. ورود ﺍﯾﺮﺍﻥ به هشتمين سال خشکسالى (مخصوصا بوشهر و استانهاى همجوار استان بوشهر. و نواحى جنوب شرق و شرق کشور )طبق گفته هاى ناسا ايران از 8سال پيش وارد دوره30سال خشکسالى شده است...چ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﻭ ﮐﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﻧﺒﺎﺷﯿﻢ، ﺗﺎ ۱۰ﺳﺎﻝ ﺁﺗﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﮐﺎﻣﻼ ﺑﯿﺎﺑﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ! ﻃﺒﻖ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻧﺎﺳﺎ ﺷﺪﺕ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﮐﻞ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﺤﺾ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺯﺭﺍﻋﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﺍﮔﺮ ﺗﺪﺍﺑﯿﺮ ﺟﺪﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﺑﮕﻔﺘﻪ ﻧﺎﺳﺎ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺸﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ﺧﺸﮏ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ!!! ﻣﺜﻞ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﻐﻮﻟﺴﺘﺎﻥ! ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺑﺎﺭﺵ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻫﺮﺳﺎﻝ ۸۰۰ ﻣﯿﻠﯿﻤﺘﺮ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﻧﺮﻣﺎﻝ ۲۵۰ ﻣﯿﻠﯿﻤﺘﺮ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺗﺒﺨﯿﺮ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ۴ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻧﯿﺎﺳﺖ ﻭ ﺟﺎﻟﺐ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﺏ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺧﺎﻧﮕﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ۲ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ! ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﻓﺎﺟﻌﻪ ! ﮐﻤﯽ ﺑﻬﺶ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ. ﻭ ﺟﺎﻟﺐ ﺍﯾﻨﮑﻪ فقط ﺑﺎ انجام ۲۵ % ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ، ﺍﺯ این ﺑﺤﺮﺍﻥ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ! ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺭﺍ ﺟﺪﯼ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ! ﻣﻮﻗﻊ ﺷﺴﺘﻦ ﻇﺮﻑ، ﺣﻤﺎﻡ، ﻟﺒﺎﺱ، مسوﺍﮎ، ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ، ﻭﺿﻮ و ... ﺑﻪ ﺍﺭﺯﺵ ﺁﺏ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ! ﺑﺎ ﺁﺏ ﺑﺎﺯﯼ ﻧﮑﻨﯿﻢ! ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ! ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﻻﻥ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻃﺮﺡ ﻭ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ ﺭﺍ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﯿﻢ! ﺁﺏ ﻣﺎﯾﻪ ﺣﯿﺎﺕ ﺍﺳﺖ. 💧💧💧
محمدرضا محمودیان     وب سایت:

باسپاس از نویسنده مقاله فوق نیاکان ما از قرنها پیش به فکر خشکسالی وکمبود در کشور بوده اند وبا حفر قنات این مشکل رو حل کردند ولی متاسفانه الان فقط به برگزاری همایش وکنفرانس و.....هستند وعملا هیچ کاری انجام نمیدن وفقط شعار شعار شعار ..........
ناصر حسنوند     وب سایت:

با اهداء سلام و احترام و با تشکر از مطلب خوبتون.جای تامل زیادی داره این مطلب ولی اصل بر اینه که کار نشد نداره.بارها به خودمون ثابت شده که با یه عزم ملی و یک رهبری توانمند چه کارا که نمیشه کرد... مورد دومی که میخواستم عرض کنم معرفی فیلم خط ویژه بود ،یک فیلم بسیار عالی ،علی الخصوص برای بانکی ها.ایکاش میشد اداره محترم روابط عمومی تعدادی از این فیلم تکثیر کنه و در اختیار همکاران قرار بده.
عمولی     وب سایت: www.amoooly.com

عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت آقای هاشمی رفسنجانی در سخنرانی که در جمع کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام داد، ‌بار دیگر نسبت به سوءمدیریت منابع آب ، هشدار داد. به گفته عیسی کلانتری، برای جلوگیری از خشک‌شدن باتلاق‌ها و دریاچه‌ها و همچنین زنده ماندن طبیعت و شارژشدن آب‌های زیرزمینی باید میزان درصد برداشت از آب‌های سطحی ایران به ۴۰ درصد برسد،‌ حال آنکه در حال حاضر درصد برداشت از این آب‌‌ها، ۹۷ درصد است. دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش دیگری از سخنان خود که در روزنامه شرق منتشر شده است، تاکید می‌کند که ایران به لحاظ برداشت از آب‌های سطحی در جهان، جزء سه کشور نخست جهان است. به گفته وزیر کشاورزی دولت هاشمی رفسنجانی، در حال حاضر، پتانسیل تجدیدپذیری آب‌ها در ایران از بین رفته است. کلانتری تاکید کرده است که از ۲۰۰ میلیارد مترمکعب آب، در این ۳۰ سال، ۱۳۰ میلیارد متر مکعب استفاده شده است و اجازه تجدیدپذیری به منابع آبی داده نمی‌شود. دبیر کل خانه کشاورز ایران، در جای دیگری از سخنان خود با انتقاد از سیاست‌های دولت‌های محمود احمدی‌نژاد در حوزه آب، گفته است که «بیلان آب از زمان انقلاب تا قبل از دولت محمود احمدی‌نژاد، منفی ۴۵ میلیارد مترمکعب بود، اما در هشت سال دولت احمدی‌نژاد، ۷۵ میلیارد مترمکعب به بیلان منفی آب، ‌افزوده شد و این روند همچنان ادامه دارد. عیسی کلانتری، ادامه داد: « احمدی‌نژاد زمانی که به فیروزکوه سفر کرد، گفت مناطق ممنوعه یعنی چی؟ این دکان وزارت نیرو است، هرکس هرجا توانست، چاه حفر کند. در آن زمان ظرف سه روز اجازه صدور حفر چاه سه‌برابر شد و روزی هزاران متر چاه زده شد.» دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرده است که «احیای این دریاچه، ۷ میلیارد دلار هزینه دارد.» او ادامه داده است که «در حال‌ حاضر کشاورزی حاشیه شرقی و شمال غربی دریاچه ارومیه محو شده و ریزگردهای نمک، زندگی مردم را از لحاظ بهداشتی و سلامتی در معرض خطر قرار داده است و سرطان پوست در حیوان و انسان بیش از ٣٠ برابر شده است.» به گفته وزیر اسبق کشاورزی ایران، «اگر این روند کشاورزی و بهره‌برداری از آب‌ها، سبب می‌شود تا ١٠ سال آینده، تمدن این سرزمین از بین برود. اگر ٩٥ میلیارد مترمکعب استحصال آب داشته باشیم، دیگر جمعیتی در کشور باقی نمی‌ماند.»
همکار     وب سایت:

مطلب زیر گفته آقای دکتر عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی در دههٔ ۱۳۷۰و مسئول وقت ستاد احیای دریاچه ارومیه ،در بهمن ماه ۱۳۹۳ وضعیت آب در ایران را چنین شرح داده است:از زمان ساسانیان و هخامنشیان تا حدود ۳۵ سال پیش برداشت اضافه از منابع آبی کشور نداشتیم اما در این ۳۵ سال فقط ۱۲۰ میلیارد مکعب آبهای شیرین فسیلی صدها هزار ساله که حدود ۷۵٪ آبهای شیرین زیر زمینی بود را مصرف کردیم که حدود ۷۵ میلیارد متر مکعب آن در ۸ سال گذشته بوده است. یعنی منابع را تاراج کردیم. جمعیت را افزایش دادیم غافل از اینکه این جمعیت باید در یک کشور آباد زندگی کند. بدون توجه به نیازهای جمعیت، منابع کشور را برای رفع نیازها به تاراج گذاشتیم. امروز هیچ تالاب درون سرزمینی، آب ندارد، از بختگان تا هورالعظیم، گاوخونی و ارومیه. ما امانتدار بسیار بدی برای این تمدن ۷۰۰۰ ساله بودیم، در استاندارد جهانی هر کشوری که ۲۰درصد از آب‌های تجدید پذیرش را هر سال استفاده کند هیچ خطری از نظر منابع آب متوجه اش نیست. اگر ۲۰ تا ۴۰درصد استفاده شود به شرطی که برنامه ریزی باشد در خطر هستند اما به شرط مدیریت می‌توانند در دراز مدت منابع آب را تامین کنند. اما اگر بالای ۴۰درصد استفاده کنند وارد بحران شده‌اند. دو کشور در دنیا بالای ۴۰درصد استفاده می‌کنند، اولی مصر است با ۴۶درصد و ایران با ۸۵درصد. این یعنی به زودی همه جای ایران مثل گاوخونی خشک خواهد شد. حتی امروز هم دیر شده است..همچنین وی اظهار داشته اگر تا چندسال اینده این معضل رفع نشود هفتاد درصد جمعیت کشور مجبور به ترک ایران میشوند.
محمدرضا محمودیان     وب سایت:

همه چیز را از آب زنده نگه میداریم
رضا     وب سایت:

در تایید صحبتهای جناب شیفته عزیز باید گفت وای بر ما و بر فرزندان ما .................
حیدر علی ایزدی     وب سایت:

با سلام و خسته نباشید ما که از نعمت آب 24 ساعته در شهرمان برخوردار نیستیم و تنها روزی یک بار آن هم برای 3 ساعت از این نعمت الهی برخوردار هستیم عزیزان قدر این نعمت را بدانيد و به درستی از آن استفاده کنند زیرا که در قرآن آمده همه چیز را از آب پاک میگردانیم. آب مایه حیات است
رضا     وب سایت:

جناب شیفته عزیز ، تمامی نگرانی ها و دغدغه های شما بجاست . هرچند که دیر شده اما به مثاب آن ضرب المثل "از هر جا که جلوی ضرر گرفته شود باز بهتر است " هر فرد در حد بضاعت خویش باید از همین الآن شروع کند .برایتان بهترین ها را آرزو دارم .
حسین زاده     وب سایت:

شكي نيست كه تمامي مطالب عنوان شده حقايقي سخت خوفناك و دقت برانگيز هستند؛ تنها يك بار خواندن چنين مطالبي انسان را به اين وا مي دارد كه حداقل در حد توان خود سعي در رعايت مسائلي نمايد كه شايد بتواند تأثيري در به تأخير انداختن چنين فرجام خوفناكي داشته باشد. و اين حقيقتي است كه مردم ما در مصرف آب، و در واقع نه در مصرف بلكه در سوء مصرف آن يد طولائي دارند و چنين آموخته اند كه بي مهابا اين ماية حيات و زندگي را هدر دهند و در انديشة صرفه جويي و استفادة بهينه از آن نباشند؛ اما سوال اينجاست كه آيا مديريت كلان آب در تمام اين مدت از اين حقايق بي اطلاع بوده است؟ آيا مديران مسئول وزارتخانه ها و سازمانهاي مرتبط بي خبر از تمامي اين حقايق ترسناك و نتايج غيرقابل اجتناب آن بوده اند؟ آيا منابع و مآخذ ذكر شده در مطلب فوق كه ظاهراً سنديت و اعتبار دانشگاهي و تحقيقاتي دارند در دسترس كارشناسان و مسئولين امر نبوده و يا اينكه كمترتوجهي بدان شده است؟! سالهاي سال است كه شاهد تلاشهاي مسئولان در جهت صنعتي كردن كشور و هم چنين استفاده از منابع زيرزميني و سطحي آب براي افزايش محصولات كشاورزي و دامي براي مصارف داخلي بوده ايم و من نوعي به عنوان فردي عامي همواره در اين انديشه بوده ام كه اين فعاليتها و تلاش ها و برنامه ريزي ها نهايتاً ما را به سوي خودكفايي صنعتي و كشاورزي رهنمون خواهند بود. حال با خواندن چنين مطالبي آنچنان كه گويي با پتكي گران بر سرم كوفته باشند از وحشت بحران بي آبي و نزاع بر سر آن رعشه بر وجودم مي افتد و ناخودآگاه اين سوال در ذهنم به وجود مي آيد كه آيا امكان دارد كه مسئولين امر نيز مانند من عامي تا بحال از اين حقايق بي خبر بوده باشند؟! آيا آمار و ارقام ذكر شده در مطلب فوق زنگ خطري را براي كارشناسان امر به صدا درنياورده و آنان را به فكر نينداخته است؟ و اگر چنين بوده چرا تمامي فعاليتها و برنامه هاي انجام يافته دقيقاً در تضا د با واقعيتهاي بحران آبي موجود بوده و ما هر لحظه به بحران بي آبي نزديكتر و نزديكتر مي شويم؟! با تشكر از تهيه كنندة مطلب وزين فوق، اميد كه عنوان چنين مطالبي تلنگري بر ذهن به خواب رفتة تك تك مردم باشد تا هرچه زودتر به فرجام خوفناك بي اعتنايي خود بيانديشيم و در رفتار فردي خود تغيير مثبتي بوجود آوريم، شايد كه سرانجام كار چنان تلخ و خوفناك نباشد. انشاءاله.
شيفته     وب سایت:





© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.