Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
یک شب صبح کرده بنالم بر آسمان


20 آبان 1392

 

 

 

یک شب صبح کرده بنالم بر آسمان

 

ای سفر کرده، دلم بي تو بفرسود، بيا
غمت از خاک درت، بيشترم سود، بيا
سود من جمله ز هجر تو زيان خواهد شد
گر زيانست درين آمدن از سود، بيا
مايه راحت و آسايش دل بود رخت
تا برفتي تو، دلم هيچ نياسود، بيا


سراينده شعر مذکور، اوحدي است، رکن‌الدين اوحدي، مشهور به اوحدي مراغه‌اي. اوحدي را برخي اصفهاني دانسته‌اند، بعضي نيز مراغه‌اي. اين اختلاف از آن جهت است که پدرش اصفهاني بود ولي او در مراغه پايتخت پادشاهي هلاکوخان تولد يافته است.
اوحدي در مراغه متولد شده، در مراغه تحصيل نموده، در مراغه بدرود حيات گفته و در آن شهر مدفون شده است.
در کنار آرامگاهش موزه‌اي نيز بر پا شده است. بيست و چند سال پيش در يک سفر شخصي ديداري از آرامگاه اوحدي و موزه داشتم. موزه‌اي که بيشترين اشياء آن، ظروف سفالي و سکه‌هاي قديمي بودند. بليط ورودي موزه ده ريال بود!


دل مست و ديده مست و تن بي‌قرار مست
جاني زبون چه چاره کند با سه چار مست؟
ما را تو پنج بار به مسجد چه مي‌بري؟
اکنون که مي‌شويم به روزي سه بار مست


رکن‌الدين اوحدي‌مراغه‌اي از شاگردان صوفي مشهوري بوده است. صوفي مشهوري بنام اوحدالدين کرماني. به جهت ارادت و احترامي که براي استاد خودش قائل بوده، کلمه اوحدي را براي خود برگزيده، برگزيده و به عنوان تخلص درغزل‌هايش آن را به کار برده است. اوحدي مراغه‌اي نزديک به پانزده هزار بيت غزليات و رباعيات در عرفان عاشقانه دارد. از آثار منظوم او «جام جم» و «منطق‌العشاق» را مي‌توان نام برد.

 


تلخست کام ما ز ستيز تو، اي فلک
ما را شبي بر آن لب شيرين‌ گمار، مست
يک شب صبح کرده بنالم بر آسمان
با سوز دل ز دست تو، اي روزگار، مست


اشعارش به خوبي مي‌رساند که او آزادگي را بر تعبد صرف مرحج دانسته و ذات واجب‌الوجود را کمال خوبي و زيبايي مي‌دانسته است.
اوحدي از خرافات و اوهام مبراست. او خداپرست است اما نه از روي تعبد، نه از بيم جهنم. او عاشق خداست، خدايي که فياض است و فيض او لايتناهي.


از درد هجر و رنج خمارش خبر دهم
گر در شوم شبي به شبستان يار، مست
سر در سرش کنم به وفا، گر به خلوتي
در چنگم اوفتد سر زلف نگار، مست
اي اوحدي، گرت هوس جنگ و فتنه نيست
ما را به کوي لاله‌رخان در مي آر، مست

               

                                                            تابعد ...

 




  ارسال نظر

ايميل :     
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 
نظرات ارسالی
با سلام و عرض ادب به مناسبت این روزها منهم چند بیت از استاد شهریار تقدیم می نمایم امیددارم که مورد قبول حضرت عالی باشد : شیعیان در سر هوای نینوا دارد حسین/خون دل با کاروان کربلا دارد حسین/از حریم کعبه و جدش به اشکی شست دست/مروه پشت سر نهاد اما صفا دارد حسین/بردن اهل حرم دستور جدش مصطفی است /ورنه این بی حرمتی ها کی روادارد حسین/آب خودبا دشمنان تشنه لب قسمت می کند/عزت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین . خوش به حالتان که نام آن بزرگوار در در نام خانوادگی شماست.
شاهین الهویردیزاده     وب سایت:

با تشکر. من هم یاد ابیاتی زیبا از این شاعر افتادم: قراری چون ندارد جانم اینجا / دل خود را چه می‌رنجانم اینجا؟ / سر عاشق کله‌داری نداند/ بنه کفشی، که من مهمانم اینجا / مرا گفتی: کز آنجا آگهی چیست؟ / چه می‌پرسی، که من حیرانم اینجا/ نه او پنهان شد از چشمم، که من نیز/ ز چشم مدعی پنهانم اینجا/ اگر بتوان حدیثی گوی از آن روی/ که من بی‌روی او نتوانم اینجا/ نگارینی که سرگرداند از من / نگردانی، که سرگردانم اینجا / مرا با دوست پیمانی قدیمست / بدان پیوند و آن پیمانم اینجا/ ز زلفش برد ما غم هست بویی / چنین زنده به بوی آنم اینجا/ به درد اوحدی دلشاد گشتم / که آن لب می‌کند درمانم اینجا/
صابر صفری     وب سایت:

اوحدی مراغه ای از آن دسته شعرایی است که زیر نام و سایه بزرگان پنهان مانده است... من سال 72 به موزه مراغه رفتم و قصدم دیدن سکه های ایلخانی بود که فهمیدم مقبره اوحدی نیز پشت موزه است... مقبره اوحدی بسیار زیبا و منحصر به فرد و به نوعی نماد ادبی شهر مراغه است ضمن اینکه مراغه هم اکنون شاعری معاصر با نام کریمی دارد که اشعارش در همه زمینه ها خواندنی است....
85906     وب سایت:





© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.