Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
از فرمول يك تا فرمول توسعه


23 ارديبهشت 1392

 

پرده اول

علاقه‌‌ام به تيم فراري (Ferrari) موجب شده تا کم و بیش مسابقات قهرماني اتومبيل‌راني جهان را دنبال کنم. سیستم امتیاز دهی اش را. نتايجش را. تاريخچه اش را، زندگی قهرمانانش از ميشائيل شوماخر آلماني تا فرناندو آلونسو اسپانيايي را. ویژگی های محل مسابقاتش را. مسابقاتي كه آن را "فرمول يك" می خوانند. طبعا قصدم از نوشتن این سطور پرداختن به مسابقات اتومبيل‌راني فرمول يك نيست ولی باید توضیحاتی در این زمینه بدهم تا برسم به مطلب اصلی تر.

ترکیب این مسابقات رفته‌ رفته شکل گرفت و مقررات و قوانين کاملا خاص خودش را پیدا کرد. به همين‌ دليل از عنوان "فرمول" برایش استفاده می کنند. یادمان باشد "فرمول" یعنی دستور، اسلوب، قاعده، سرمشق، رمز. زمانی که فرانسویها در سال 1906 اولین گرندپری را برگزار کردند، خوابش  را نمیدیدند آن مسابقه ساده روزی به چنین ترکیب غول آسایی بدل شود. اولین مسابقه با 32 اتومبیل در مسافت 104 کیلومتر حوالی لمان طی دو روز برگزار شد. اتومبیل برنده یک رنو با رانندگی فرنس سیز مجاری بود که سرعت متوسطی حدود 100 کیلومتر در ساعت داشت. از دل آن شروع ساده، فرمول یک متولد شد و با گذر زمان در این سالها به یکی از پرطرفدارترین ورزشهای دنیا بدل گشت و میلیونها طرفدار و ده ها اسپانسر بزرگ را جذب کرد. حالا مرکز "فرمول يك" در شهر كنكورد فرانسه است. سال 2012 بيست دور مسابقات "گرند پري"  در پيست‌هاي اتومبيل‌راني 18 كشور برگزار شدند.  در چهار گوشه جهان. در اروپا و آمريكا. در آفريقاي جنوبي و چین. در بحرين، امارات متحده عربي، مالزی،‌ كره‌جنوبي و همين‌طور همسايه‌مان تركيه.

از هرتيم دو خودرو در مسابقات شركت مي‌كنند و پس از سپری شدن بیست گرندپري، قهرمان سال با کسب بالاترين امتيازآور معرفی می شود. قهرمانان در دو ليست جداگانه انتخاب و معرفي مي‌شوند، يك ليست قهرمان رانندگان هستند و ليست دیگر قهرمان سازندگان خودروها يا همان تيم‌ها. مشهورترين تيم‌هاي شركت‌كننده عبارتند از مك‌لارن، فراري، ردبول، بنز و لوتوس. استاندارد ايمني مسابقات بالا است و از سال 1994 به اين طرف شاهد هيچ حادثه دلخراش و كشنده‌اي نبوده. قوي‌ترين و بهترين خودروها در اين مسابقات به میدان رفته و اوج نبوغ و نوآوري‌هاي فنی این قلمرو به بوته ‌آزمايش و قضاوت ‌گذاشته می شوند. خودروهايي كه سرعت شان به 350 كيلومتر در ساعت هم می‌رسد. اين مسابقات داراي تأثيرات اقتصادي چشمگيري است و به همين دليل كشمكش‌هاي اقتصادي و سياسي بر سر آن همواره ديده مي‌شود. جايگاه و محبوبيت بالاي اين ورزش آن را تبديل به يك محيط آشكار تجاري و تأثيرگذاري كرده است. اين مسابقات يكی از رويدادهای مهم تلويزيوني بشمار می رود كه ميليون‌ها نفر در بيش از دویست كشور مشتاقانه آن را به صورت زنده تماشا مي‌كنند.

پرده دوم

«... وجود آرامش و ثبات يكي از مهم‌ترين پيش‌شرط‌هاي توسعه هركشوري به ويژه كشوري با تنوع قوميتي فراوان است ... سال گذشته (2012)  بيش از 25 ميليون توريست از سراسر جهان به كشور ما سفر كرده‌اند. كشور ما براي چندمين سال متوالي به عنوان برترين مقصد گردشگري جهان براي مسلمانان انتخاب شد. يكي از مهم‌ترين دلايل چنين موفقيت‌هايي در زمينه توريسم وجود آرامش و ثبات در كشور است ... ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب (فرودگاه،‌ هتل‌ها، مراكز تفريحي،‌ بزرگراه‌ها، مراكز مدرن تجاري و ... ) به علاوه ايجاد شرايط خوب براي توريست‌ها از جمله موضوعاتي است كه در اولويت‌هاي ما قرارداشته‌... از چند سال پيش (1999) توانستيم پاي مسابقات اتومبيل‌راني "فرمول یک" را به كشورمان باز كنيم ...»

مطالب بالا بخشي از سخنان معمار مالزي مدرن يعني دكتر ماهاتير محمد نخست‌وزير اسبق آن كشور است كه در مصاحبه با نشريه "تجارت فردا" بيان داشته است.

 

پرده سوم

مالزي از نظر استقلال کشور جوانی است. خیلی جوان. سال 1963 به استقلال دست یافته، يعني حدود پنجاه سال پيش. زماني كه كشور توسعه نيافته ای محسوب مي‌شد و میزان باسوادي شهروندانش بيست درصد بود و درآمد سرانه اش کمتر از 500 دلار. حضور سه قوم نامتجانس هندو، چيني و مالايائي‌ها (كه عمدتاً مسلمان هستند) كشور را آبستن حوادث، تنش ها و درگيرهاي پرشماری نشان می داد. ولي آنها با اجراي مديريتي مبتني‌ بر تدبير، نه تنها از درگيري و تنش فاصله گرفتند، بلكه همه قوميت‌ها را با آرامش و صبر كنار هم جای داده و به زندگي مسالمت‌آميز فراخواندند. اجراي برنامه‌هاي ميان‌مدت و بلند مدت، شاخص‌ها را به سرعت بالا برد. درصد باسوادي به 90 درصد رسيد. حدود 25 درصد بودجه سالانه كشور صرف امور آموزش خصوصاً تربيت نيروهاي متخصص شد. خصوصي‌سازي گسترش گرفت و میزان اشتغال به سرعت بالا رفت. چنان که درصد بيكاري امروز مالزی زير 3 درصد است. از 1990 تا 1996 توليد ناخالص كشور هم دو برابر شد. ايجاد زيرساخت‌ها و جذب گردشگران پرشمار، درآمد سرشاري عايد كشور کرد و وضعيت زندگي مردم به طور چشمگيري بهبود يافت تا جایی که درآمد سرانه مالزی تدریجا به 8,000 دلار رسيد.  مالزي با سرعتي شگفت‌آور به يك كشور درحال توسعه تبديل شده و براساس يك برنامه مدون سی ساله در حال اجرا، در سال 2020 قاعدتا به جمع كشورهاي توسعه‌ يافته خواهد پیوست. در آن سال سرانه مردم 23,000 دلار خواهد بود. برنامه و درآمدي  كه تا به حال بخش عمده آن حاصل شده. شعار کشور مالزی بازتابنده همه اینها است "... نیرومندی در یکپارچگی است".

 

پرده چهارم

کشورها با ايجاد بسترمناسب از هر راه و منفذی دنبال جذب توريست هستند تا درآمدی نصيب خود كنند. يكي از اين راه‌ها ميزباني مسابقات ورزشي مهم جهان نظير تنيس، اتومبيل‌راني و فوتبال است. كشورها براي كسب ميزباني اين‌چنين مسابقاتي سرودست مي‌شكنند و گاهي ریخت و پاش کرده و به رو کردن پول‌هاي ناسالم هم دست می زنند. آفريقاي‌جنوبي با ميزباني جام‌جهاني فوتبال توانست كشور خود را به دنيا بشناساند. بشناساند و گردشگران پرشماري را جذب کند. علاوه ‌بر درآمد 7، 8 ميليارد دلاري، ورزشگاه‌ها و استاديوم‌هايي كه در شهرهاي مختلف آفريقاي‌جنوبي پس از مسابقات سرمايه‌ ارزشمندی محسوب شدند. اکنون قطر كوچك با صرف هزينه های هنگفت و باورنکردنی توانسته ميزباني جام جهانی 2022 را بدست آورد. می توان تصور کرد برگزاری جام جهانی در شناسايي و معروفيت اين كشور كوچك چه تاثیری خواهد گذاشت و چه درآمدهايي نصیب قطری ها خواهد کرد. كشورها با ميزباني و برگزاري مسابقات المپيك، ضمن كسب درآمد وضعيت بيكاري و اشتغال را در كشورشان سروسامان مي‌دهند كه نمونه اخيرش المپيك لندن بود. در چنین قابی و بر اساس گفته دكتر ماهاتير محمـد، مالزي نيز براي جهش در مسير رشد و توسعه، سرانجام موفق شد سال 1999 ميزباني فرمول يك را بدست آورد.

 

پرده پنجم

بی ترديد گوشه گوشه ايران ما، با جاذبه‌هاي گوناگون گردشگري اش، ظرفيت جذب گردشگران پرشمار را دارد. جایی که می توان ميلياردها دلار به خزانه کشور افزود. بی تعارف و گزافه گویی هر گوشه از كشورمان مي‌تواند بودجه سالانه كشور را تأمين كند و ما را بی نیاز به صادرات نفت. ولی طبعا براي رسيدن به چنین قلمروی بايد اقداماتي انجام دهد. اقداماتي  كه مي‌توان آن را در قالب "فرمول" زير بيان كرد:

 

             رشد و توسعه

 

    =

 

فراهم ساختن زیر ساختها

(هتل،فرودگاه و راه و ..)


  +   

 

تعامل با کشورهای مختلف جهان

 

  + 

 

حمایت راستین از بخش خصوصی و تولیدات داخلی

 

  + 

 

ثبات و آرامش در داخل کشور

(از جمله در تصمیم گیریها و برنامه های اقتصادی)

 

                                       

                     

                              

 

بهره گیری از تجارب كشورهايي همچون مالزي، امارات متحده‌عربي و تركيه كه اين مسير (رشد و توسعه) را با موفقيت سپري كرده‌اند راه گشا است و می توان آنها را حداقل توشه راه قرار داد.

 

پرده ششم

دكتر ماهاتير محمد جایی دیگر گفته بود " به اعتقاد من كشورهاي اسلامي چندان به بهبود زندگي مردم و توسعه كشور خود توجه ندارند و در اين ميان وجود دريافت‌هاي متفاوت از اسلام تأثير زيادي داشته است. در برهه‌اي از تاريخ، علماي اسلامي تنها بر مطالعات مذهبي تأكيد كرده و از مطالعه هرچيز به جز مذهب امتناع مي‌كردند و از مردم نيز چنين مي‌خواستند. به همين ‌رو پيشرفت در ديگر علوم تقريباً‌ متوقف شد و اين امر به تضعيف كشورهاي مسلمان دامن زد و اگرچه اكنون چنين نيست اما تأثيرات آن برجاي مانده ... بنابراين، اين كه كشورهاي مسلمان نتوانستند پيشرفت زيادي داشته باشند به اين دليل است كه تمركز آن‌ها بر توسعه كشورهاي شان نيست. وجود آموزش‌هاي لازم و مناسب براي مردم در كشورهاي اسلامي براي پيشرفت اين كشور بسيار مهم است. آموزش علوم، سكولار و يا ضد دين نيست و با يادگيري علوم ما مي‌توانيم از منافع و اعتقادات خود دفاع كنيم. به اعتقاد من بايد در كشورهاي مسلمان آموزش بهتري براي مردم وجود داشته باشد و در اين ميان وجود دولت‌هاي خوب كه به فكر مردم هستند از اهميت بسيار زيادي برخوردار است".




  ارسال نظر

ايميل :     
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 
نظرات ارسالی
ممنونم آقاى شاهوردى ، برايتان آرزوى موفقيت دارم .
حسين زاده     وب سایت:

سلام و درود بی پایان بنده هم این روز رو خدمت شما و تمام همکاران خوب (جناب رشید ارده و دوستان :) :) ) تبریک عرض میکنم و امیدوارم این بانک روزی در عرصه های بین الملی حضوری بسیار درخشان تر و موفق تر داشته باشد. دیشب شب آرزوها بود و واقعاً این آرزوی ما بود (البته یکی از آرزوها :) ) برای تمام مجموعه شما سعادت و خوشبختی روز افزون را از خداوند خواستارم. خوش و خرم باشید
پوریا شاهوردی     وب سایت: www.taarlab.com

جناب محموديان ممنونم از لطفتان . متقابلاً عرض تبريك دارم .
حسين زاده     وب سایت:

با سلام و احترام خدمت استاد گرامی جناب حسین زاده عزیز بدینوسیله 27 اردیبهشت‌، روز ارتباطات و روابط عمومی را به شما و تمامی دست‌اندرکاران عرصه ارتباطات، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی به ویژه همکاران صدیق روابط عمومی‌های بانک ملی سراسر کشور تبریک عرض می نمایم
محمدرضا محمودیان     وب سایت: http://www.bmik.blogfa.com/

به نظر بنده هرکشوری که خواهان رشد و توسعه است باید علاوه بر برنامه ریزیهای مناسب از هرگونه مقاومت در برابر علوم جدید خودداری نموده و با انعطاف پذیری و قبول شرایط جدید آن علم را به نفع کشور خود البته طبق معیارهای موجود در جامعه به کار گیرد. امروزه اقتصاد که به عنوان یکی از علوم اصلی در جهان بشمار می رود در کشورهای جهان سوم با موانع زیادی روبروست .متاسفانه در کشور ما نیز هنوز اقتصاد فقط بعنوان ابزاری در امورات مختلف سیاسی بکار گرفته می شود. همانگونه که نبی اکرم (ص) می فرماید باید به دنبال علم رفت حتی در دورترین نقاط دنیا. بنابراین در کنار کسب علم با استفاده از تکنیکها و ابزارهای دیگر از جمله مسابقات ورزشی می توان راههای توسعه کشور را هموار ساخت.
جعفرخسروی     وب سایت:

"و در اين ميان وجود دولت‌هاي خوب كه به فكر مردم هستند از اهميت بسيار زيادي برخوردار است" مالزی یکی از کشورهای جهان سوم بود و در چهار دهه قبل وضعیت ناهنجاری داشت. قبل از آن مستعمره امپراتوری انگلیس بود. فقر بیداد می کرد. نشانی از توسعه و ترقی دیده نمی شد. اختلاف نژادی توام با تبعیض طبقاتی آزاردهنده بود. اما با کمال شگفتی امروز این کشور جهان سومی به سرعت به سمت توسعه یافتگی در حرکت است و امروز شاخص های پیشرفت و ترقی را عملاً در عرصه های مختلف به نمایش گذاشته است. ماهاتیر محمد در رابطه با کاهش فاصله طبقاتی به بررسی و نقد سیاست یارانه دادن پرداخته و می گوید؛ «گرچه يارانه گیرندگان ممکن است خشنود شوند اما این روش دوام نداشته و از ایجاد ثروت بازخواهد ماند. به نظر او بهترین کار سرمایه گذاری در صنعت است که ثروت و مهارت خلق می کند.»
محمدرضا محمودیان     وب سایت: http://www.bmik.blogfa.com/

فاصله کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته در حوزه پژوهش و تحقیق تعریف می شود و توجه به امر پژوهش در امور جاری کشورهای توسعه یافته، رمز موفقیت این کشورها است.
85906     وب سایت:

قسمتي از سخنان دکتر ماهاتیر محمد: اگر قدرت اقتصادی داشته باشید، دولت شما قدرت دارد از کشور دفاع کند. چرا که از تجارت و کارآفرینی قدرت حاصل می شود و می تواند جهت دفاع هم به کار گرفته شود. ما نتوانستیم کشور صنعتی شویم، چون مستعمره بودیم. بعدها "در کنار هم" در رقابت شرکت کردیم. ما کشوری فقیر با درآمد سرانه 300 دلار بودیم که با حفظ "ثبات سیاسی"، تولید ناخالص خود را از 12 میلیارد دلار به 230 میلیارد دلار رساندیم. ما در کنار حقوق اکثریت به حقوق گروههای کوچک هم توجه کردیم به طوری که مخل حقوق گروه اکثریت نشود. نتیجه آنکه سطح فقر از 32 به 4 درصد رسید. نه اینکه به هر قیمتی باید به توسعه رسید اما به هر حال باید قیمت آن را بپردازید. همانقدر که به فقرا رسیدگی می شود به ثروتمندان هم باید رسیدگی شود. ما معتقدیم سود بخش خصوصی از طریق مالیات به دولت نیز می رسد. دولت 28% از سود بخش خصوصی را به عنوان مالیات دریافت می کند در عوض دولت هیچ سرمایه گذاری در زمینه ای که بخش خصوصی فعال است، نمی کند. یک دولت نمی تواند در کوتاه مدت کاری انجام دهد. من معتقدم باید یک دوره ده ساله باشد. زیرا طرحهای توسعه نیازمند این دوره است. گاهی برای اینکه سیاستهای خود را عملی کنید مدت زمان زیادی احتیاج دارید. وقتی رهبران سریع عوض می شوند ایده ها به همراه آنها فراموش می شود. ما می توانیم در مالزی فقط به فکر شکست همسایه ابرقدرتی مثل چین باشیم و همواره در حال جنگ باشیم، اما ما به خود می گوییم: "بهتر است از یک کیک که در حال ترقی و رشد است، لقمه ای اندازه خود برداریم نه کل کیک را که در آن بمانیم." ما دو گزینه داشتیم: خارجی ها با تکنولوژی خود کشور ما را صنعتی کنند یا خودمان توسعه پیدا کنیم. از آنجا که 30 -40 سال طول می کشد تا یکی از این تکنولوژیها را بیاموزیم، پس گزینه اول را انتخاب کردیم. قرار نیست تکنولوژی در سیاست وارد شود. اگر به فن آوری اطلاعات توجه نکنیم یک بار دیگر از غرب عقب خواهیم افتاد. تحقیقات در اکثر دنیا انگلیسی است باید به این دانش دست بیابیم و علوم را به انگلیسی آموزش دهیم. مدیران و نخبگان موفق خارجی را می آوریم تا روشهای نوین را به اندوخته های ما اضافه کنند. ما اجازه دادیم که شرکتهای خارجی بیایند و تکنولوژی بیاورند و کارهایی را انجام دهند که ما توان انجام آن را نداشتیم. شهروندان مالزی توسط خارجیها استخدام شدند و علم و دانش کسب کردند. ما نه تنها ایجاد شغل کردیم بلکه تخصص نیز بدست آوردیم. خارجیها سرمایه های زیادی آوردند و اشتغال ایجاد کردند و ما امروز توانسته ایم نیاز سایر کشورها را برطرف کنیم. برای مبارزه با فساد اطمینان حاصل کنید که روند ساده و کوتاه است. مردم رشوه می دهند تا فرآیند پیچیده را ساده کنند. بیش از صد آیه در قرآن در باره عدالت است اما به شیوه های آن اشاره نکرده است. ما این شیوه را برای اجرای عدالت انتخاب کردیم. اگر عدالت نباشد، مهم این نیست که در چه راهی هستید. اگر عدالت هست مهم این نیست که از چه شیوه ای استفاده کرده اید...
هواداران     وب سایت:





© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.