Didgaheno.ir | Fa | En | Login        
آن چه در ده ماه گذشت


14 بهمن 1391

گذر از منگنه اعداد و تداوم بلند پروازی

 

در یک چشم به هم زدن گذشت. ده ماه سپری شد. ده ماه لبالب از چالش. پر از تلاش. آمیخته به انتظار. آمیخته به امید. باز هم امید و امید.

به پشت سر نگاهی می اندازم. به ده ماه سپری شده. به این که کجا بودیم و به کدام رسیدیم. این که به دنبال چه بودیم و چه دستگیرمان شد. دشواری های ده ماه را مرور می کنم. با امیدواری به آینده نگاه می کردیم ولی انتظار از راه رسیدن روزهای ملتهب را هم می کشیدیم. از یک سال بسیار سخت و پر تشنج پا به سال سخت دیگری گذاشته بودیم. آماده مبارزه بودم. آماده رویارویی با کوه دشواری ها.

بانک ملی سال 1391 را با بدهی بیش از یک صد هزار میلیارد ریالی به بانک مرکزی آغاز کرد. عددی با صفرهای تمام نشدنی. با دلشوره پرداخت آن. با خیلی چیزهای دیگر. بدهکار بودن بانک ها به بانک مرکزی امری طبیعی به نظر می رسد. با اعدادی متفاوت. کمتر و بیشتر. زیاد تر و هنگفت تر. حقیقت این است هیئت مدیره بانک طی ده ماه سپری شده فشار طاقت فرسائی را تحمل کرد. از همه طرف. از همه سو. فشارهائی آمیخته به رنج و رنج هایی توصیف ناپذیر. غیر قابل بیان و البته کتمان ناپذیر.

با این وصف وقتی اول سال هم قسم شدیم دل های مان گرم شد. بر این پیمان بودیم باید کاری کرد. باید بانک را از منگنه اعداد بیرون آورد. رهایی بخشید. احساس می کردیم بانک بیش از هر زمانی به ما، به ما کارکنان بانک  نیاز دارد. نیاز دارد و باید خالصانه جلو آمد. باید از خودگذشتگی کرد. امیدوار بودیم و خوشدل. امیدوار به لطف همیشگی خداوند. امیدوار به همکاران دلگرم و پر تلاش. به از خود گذشتگی شان. به قریحه شان. به استعداد و توان والایی که داشتند و دارند. به خیلی چیزهای دیگر.

به برنامه ریزی دست زدیم. برنامه ها تدوین شدند. یکی بعد از دیگری روی کاغذ آمدند. در همه زمینه ها. در همه امور. برنامه ها به همکاران ابلاغ شدند. به همه واحدها. به همه ارکان بانک.

صادقانه اعتراف می کنم ضعف هائی داشتیم و داریم. ضعف ها و نواقصی که نمی توان انکارشان کرد. نمی توان کنارشان گذاشت. اما خب در عین حال می دانستیم جز خداوند کسی به کمال نرسیده. کسی بی نقص نیست. می دانستیم ضعف ها و نواقص زمینه پرداز تلاش می شوند و تلاش یعنی جلو رفتن. یعنی رشد کردن. یعنی پیشرفت.

اکنون پس از سپری شدن ده ماه پرچالش و پرتنش جائی ایستاده ایم دور از آن منگنه عددی. جائی با دستاوردهای پرشمار.

اول: انضباط مالی و مدیریت نقدینگی

  • سرانجام تسویه شد. بدهی سنگین بانک به بانک مرکزی تسویه شد. نزدیک یک صد هزار میلیارد ریال. خدا را شکر حساب بانک ملی نزد بانک مرکزی در برخی روزها بستانکار هم می شود.
  • افزون بر این ، پرداخت قریب 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطائی جدید در بخش های مختلف .
  • و پرداخت 16 هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه در بخش های ازدواج، درمان، تحصیلات و تهیه جهیزیه. یعنی بیش از 210 هزار فقره .

دوم: جذب منابع

  • رشد سپرده نزدیک به  30% نسبت به پایان سال گذشته. یعنی چند درصد بیشتر از رشد نقدینگی کشور و این عالی است . انتظار می رود رشد منابع در پایان سال بیشتر از این هم بشود .
  • نسبت مصارف بانک به منابع  در پایان سال گذشته  تقریبا 100% بود. اکنون این نسبت به 85% رسیده. یعنی نزدیک استاندارد.

البته هنوز در مطالبات معوق ضعف هائی جلب نظر می کنند. ضعف هائی که بانک را نشانه می روند. ضعف هائی که برای علاج شان همت همه جانبه می طلبد. همتی نیازمند همکاری مشتریان. بی تردید نهضت بزرگی در بانک شروع شده. نهضت همه جانبه وصول و تعیین تکلیف مطالبات معوق. در ماه های اخیر شاهد کاهش ارقام بوده ایم . هرچند که امیدوار کننده است ولی کافی نیست . امید می رود در پایان سال شاهد دستاورد های خوبی در این زمینه باشیم .

سوم: بانکداری الکترونیک ؛IT

در بخش آی تی و بانکداری الکترونیک تحولات چشمگیری شکل گرفتند. تحولاتی که بی تردید سیستم بانکی کشور را متحول خواهند کرد. مثل طرح سیبا و شبکه آنلاین بانک ملی که پیشترها زمینه پرداز تحول و دگرگونی در سیستم بانکی کشور شدند:

  • شهاب ملی ( شبکه هوشمند الکترونیک بانک ملی )

شعب تمام الکترونیک. شعبی که تمامی عملیات بانکی، غیر از موضوع تسهیلات اعطائی، بدون کارمند. در شب. در روز. در آن انجام می گیرد. تبدیل انواع ارزها به ریال و برعکس. با دستگاه های اتوماتیک. تولید و تحویل آنی انواع کارت های هدیه با هر مبلغی. با هر طرحی. با هر متن و ترکیبی. پرداخت ها. دریافت ها . انتقال وجوه. خریدهای شارژ. خرید بلیط اتوبوس  و خیلی چیزهای دیگر.

شهاب ملی در جشنواره مرحوم نوربخش ، جشنواره ای که بدیل جشنواره خوارزمی در نظام بانکی است، به عنوان طرح نمونه و برتر انتخاب شد.

"شهاب ملی" در اداره ثبت اختراعات و ابداعات رسما بنام بانک ملی ثبت شده است. در مرحله اول یک صد شعبه راه می افتد . راه می افتد و نوآوری جدیدی ارائه می دهد. در مرحله بعدی 300 شعبه راه اندازی خواهد شد .

برای "شهاب ملی" طراحی نمای داخلی و بیرونی منحصر بفردی با تابلوی قشنگ و زیبای مخصوص به خودش انجام گرفته است . انجام گرفته و به همه ادارات امور شعب ابلاغ شده است .ابلاغ شده است تا مطابق این الگو ها ، مطابق این طرح ها در سراسر کشور تأسیس و راه اندازی شوند.

شکوفایی تاثیرات این طرح و خدمت در نظام بانکی کتمان ناپذیر هستند. برخی بانک ها از این طرح الگو برداری کرده و دست بکار شده اند که مایه خوشحالی است. بانک ملی در نوآوری پیشرو بوده و بسان لکوموتیو قطار بانکی کشور وقتی راه می افتد همه بانک ها پشت سرش راه می افتند. آن چه به سود کشوراست. به نفع مردم و به کام همه.

               

  • رعد ملی

با "رعد ملی" و گرفتن پیش شماره #717* . متفاوت تر از سرویس های همه بانک ها ‏، خدمات و سرویس های بی شماری در گوشی های همراه ارائه خواهند شد. با حذف دستگاه token و تولید OTP توسط سرورهای مربوطه و ارسال آن روی گوشی همراه ، امکان استفاده از سرویس های اینترنتی سبا را برای کاربران ومشتریان فراهم خواهد کرد . با کمترین هزینه . با آسان ترین راه ممکن . امیدوارم کیف پول واقعی هم تا پایان سال به این سامانه اضافه شود .

                   

  • آذرخش ملی

به گمانم گل سر سبد خدمات بانکداری الکترونیک همین خواهد بود: "آذرخش ملی".  بدون تردید. بدون شک.

"آذرخش ملی" در خدمات بانکداری الکترونیک تحول بزرگی در کشور برپا خواهد ساخت و عصر دیگری را رقم خواهد زد. در حال حاضر این طرح در کشورهای پیشرفته کم شماری عرضه شده. "آذرخش ملی " یعنی حذف کارت های بانکی. یعنی جایگزینی گوشی های همراه به جای کارت های بانکی. یعنی ایجاد کارت مجازی در گوشی. یعنی انجام همه خدمات الکترونیکی، همه دریافت ها و همه پرداخت ها بدون نیاز به کارت بانکی. همه و همه  فقط از طریق گوشی های همراه انجام خواهند گرفت. بسیار سهل. بسیار آسان .

کارشناسان و مهندسین آی تی بانک مدت طولانی به صورت محرمانه  روی این پروژه ها کار کردند. ماه ها و هفته ها . شب ها و روزها. اکنون این طرح با سربلندی به مردم عزیزمان، به مشتریان با وفای مان عرضه می شود.

این طرح استثنایی در دو مرحله اجرا می گردد . مرحله اول در دستگاههای POS و PINPAD و در مرحله دوم که بعداً اطلاع رسانی خواهد شد در ATM  ها و سایر درگاه ها اجرا خواهد شد . به این ترتیب با اجرای این مراحل ، کارتهای فیزیکی عملاً حذف و جای آن را گوشی های همراه خواهند گرفت .

  •      IPAD PAY

    ضرورتی ندارد مشتریان پس از ورود به شعب به متصدیان مراجعه کنند. IPADهای مخصوصی طراحی شده اند تا مشتریان همه خدمات مورد نیازشان را با تماس لمسی انگشتان شان دریافت کنند. ترکیبی هم جذاب، هم کارا و هم چشم نواز. این محصول در مرحله اول در شعب شهاب ملی به کار گرفته خواهند شد. سپس  به مرور به کلیه شعب تسری خواهند یافت.
  • کلوب جوانان

سرویسی که از طریق سایت اینترنتی بانک ملی به تمامی جوانان. به تمامی نوجوانان زیر 18 سال عرضه خواهد شد. سرویس بسیار جذاب. بسیار متنوع. در دل این کلوب،" طرح آرزو" برای جوانان و نوجوانان عرضه خواهد شد. آنها می توانند با افتتاح حساب و شرکت در مسابقات داخلی کلوب امتیازاتی دریافت کنند و هر گاه به امتیاز مورد نیاز برسند تسهیلاتی دریافت خواهند کرد تا به آرزویشان برسند .آرزوئی که ممکن است خرید لب تاپ باشد . ممکن است دوچرخه باشد . ممکن است لباس و پوشاک باشد . و ممکن است خیلی چیزهای دیگر باشد.

همکاران متخصص مان با عشق و علاقه ی عجیبی ماه ها روی این طرح کار کرده اند. ساعت ها و روزها. موارد مشابه را در بانک های مدرن دنیا تحت تحقیق و کاوش قرار داده اند. اینک به صورت مناسب و زیبا آن را بومی طراحی نموده اند تا جوانان کشورمان، نوجوانان کشورمان، تا بچه های این مرز و بوم را خوشحال کنند. مسرور کنند. آنان را در تحقق نیازهای شان یاری بخشند.

چهارم: سایر خدمات

تعداد دیگری از طرح های ریز و درشت هستند که مجال طرح و بیان شان این جا نیست. روابط عمومی بانک در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد کرد. همه ی طرح هایی که اشاره شد با پخش تیزر های تلویزیونی، چاپ بروشور و آگهی های تبلیغاتی در این روزها و روز های آینده تدریجا به مردم معرفی خواهند شد. طرح ها و پروژه هائی که نشانگر " بلند پروازی های " بانک ملی ایران است . پیشتر در خصوص بلند پروازی سازمان های موفق پرداخته ام که می توانید اینجا ملاحظه فرمائید .

سخن آخر

بانک ملی ایران از معدود دستگاه ها و سازمان هائی است که تالارهای گفتگوی مجازی بسیار فعالی دارد. تالارهایی احتمالا بین سازمان های کشور منحصر به فرد. حداقل 29 مدیر در سطوح مختلف درگیر آن بوده اند. درگیر بوده اند تا روزانه و هفتگی پاسخگوی سوالات و مسائل مطروحه باشند. طی چهار سال از عمر آن نزدیک به ده میلیون بازدید کننده داشته اند که در ایران عدد بسیار قابل توجه و چشمگیری بشمار می رود. ده میلیون هم صفرهای پرشماری دارد... این حقیر نیز طی دو سال و نیم حضورم در تالار و گفتگو با همکاران و گاهی با مشتریان، افتخار میزبانی بیش از یک میلیون و سی صد هزار کاربر وبازدید کننده را داشته ام. نمی دانم ولی امیدوارم گرهی از دشواری های مردم عزیزمان گشوده شده باشد.

                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




  ارسال نظر

ايميل :     
وب سايت :  
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 


 
نظرات ارسالی
آقاى سعيدى ممنونم از لطفتان .
حسين زاده     وب سایت:

آقای حسین زاده به خاطر تمام زحماتی که برای تعالی و ارتقا بانک ملی ایران متحمل می شوید از شما تشکر می کنم و ارزوی موفقییت روز افزون برای شما دارم.
H20S     وب سایت:

چقدر از شنیدن این اخبار و خواندن این مطلب خوشحال شدم. پس بانک عزیز ملی همچنان پویا و پیشرو است. شوق الان من از این است که فردا با شوق فراوان این اخبار را با همکارانم سهیم خواهم شد. الان مصداق این شعر شاملو هستم: احساس می کنم در بدترین دقایق این شام مرگ زای چندین هزار چشمه خورشید در دلم می جوشد از یقین احساس می کنم در هر کنار و گوشه این شوره زار یاس چندین هزار جنگل شاداب ناگهان می روید از زمین
عرفان شریفی     وب سایت: www.motasadi.blogfa.com

این مطالب آنقدر جذاب و خوشحال کننده است که هر دفعه می خوانم باز هم برایم جالب است و تازگی دارد. واقعا خسته نباشید.از اینکه عضو کوچکی از خانواده بزرگ بانک ملی هستم بر خود می بالم.
جعفرخسروی     وب سایت:

آقای دکتر عظیمی ، شما محبت دارید .از موفقیت های شما بر خود می بالم .امیدوارم آینده ای خیلی بهتر از این داشته باشی .
حسین زاده     وب سایت:

هميشه اخبارتان را دنيال ميكنم....همانم كه آشنايي با شما باعث شد دكترا بگيرم...مشاور وزير شوم....هزار تا چيز ديگر...بانك ملي براي شما جاي خيلي كوچكي ميباشد...اميد وارم در پست هاي بالاتر ببينمتان.
سعيد عظيمي     وب سایت:

سالهاست که پیشتازی سایر بانکها در عرصه خدمات الکترونیکی، ما را آزرده خاطر میکرد. با شنیدن این خبرها ، بی نهایت خوشحال شدم.مخصوصا"، آذرخش، که واقعا" برای من یک رویا بود. خسته نباشید.واقعا" خسته نباشید
صابر صفری     وب سایت:

این است "بانک پر افتخار ملّی ایران"......
شکری     وب سایت: www.banknevesht.ir

درود بر شما و همه عزیزان زحمتکش ... باور کنید امروز من با دوتا متصدی میخوام کار کنم ...دوتا از همکارام بیمار و در حال استراحت کردن در منزل هستند .به حوزه زنگ زدم و نیرو نبود ..اعصابم خراب بود .این مطلب رو که خوندم .کلی روحیه گرفتم .دست همگی درد نکنه .بانک ملی چون بانک ملی ایران هستش باید هم همیشه اول باشد ..در پناه حق
مسلم رحیمی     وب سایت: www.bankemeli1307.blogfa.com

با سلام خدمت استاد گرامی ، نمیدانم کتاب «قلعه ی حیوانات» نوشته ی «جورج اورول» را خوانده اید یا نه ؟...اسبی در مزرعه این داستان زندگی میکند به نام «باکستر» که به لحاظ خوش خلقی، صبوری و پشتکار، مورد احترام همه ی حیوانات است.حیوانات از او میخواهند کمکشان کند تا در مورد شرایط جدید تصمیم بگیرند اما «باکستر» سخت مشغول کار است و به اطرافش توجه ای ندارد.شعار او این است: «من کار میکنم!» و احساس میکند که باید کار خود را به بهترین شکل انجام دهد و کاری به کار چیز دیگری نداشته باشد!گرچه «باکستر» میتوانست از اتفاق وحشتناکی که در«قلعه ی حیوانات» رخ میداد جلوگیری کندچنان سرش به کارش گرم بود که فقط هنگامی از«تغییرات» باخبر شد که خوک حاکم، او را به یک سلاخ فروخت! *** اولویت بندی (Priority setting) و شناخت مزیت های رقابتی از مهمترین مهارتهای مدیریتی و حتی زندگی است. شما هر چقدر زیبا ویولن بنوازید، در یک قایق در حال غرق شدن، ویولن نواختن در اولویت قرار ندارد.شما هرچقدر کشاورز قابلی باشید، در یک مزرعه ی در حال سوختن، سم پاشی و آفت زدایی در اولویت قرار ندارد. «کارل مارکس»، فیلسوف آلمانی، یکی از افسونهای جامعه ی سرمایه داری را«تخصصی شدن» میداند.هرکس چنان سرش به کار و تخصص خود گرم است که فراموش میکند سایر رقبا به کدام سو حرکت می کنند! باهوشترین و سخت کوش ترین آدمها گرفتار الگوی «باکستر» میشوند و مثال کلان اجتماعی و رفابتی را ازیاد میبرند امیدوارم بانک ملی عظمت و شکوه خود را همچنان با درایت درمقابل رقبای جدید که شمشیر را از رو بسته اند حفظ نماید.با تشکر
محمدرضا محمودیان     وب سایت: http://bmik.blogfa.com

نزدیک 85سال با تلاش وکوشش قدما به ما رسیده انشالله وارث خوبی بوده وبا پیشانی باز و رویی سفید وسینه ای جلو به نسل بعدی بسپاریم و شاهد اعتلای نام بانک ملی ایران باشیم. دست مریزاد.
رستمی     وب سایت: http://padarebanke.blogfa.com

همیشه بر فراز قله های موفقیت و پیشرفت نام بزرگ بانک ملی ایران همیشه سرافراز باشید .
محتشمی     وب سایت: www.mohtashami.net

ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت جناب آقای حسین زاده عزیز.. خوندن این خبرها خستگی کار رو از تنمون بیرون کرد..از فردا با امیدی دوچندان و با سربلندی حرکت در جهت اعتلای روز افزون بانک را ادامه خواهیم داد و به قول اخوی با امید به خدا آمارها بیانگراین تلاش خواهند بود.. بدون شک این دستاوردهای بزرگ در زمینه بانکداری الکترونیک اطلاع رسانی گسنرده و تبلیغات مناسبی رو میطلبه که باید از همین لحظه شروع کرد.
محمدرضا لطیفی     وب سایت: mrl.blogfa.com

باسلام ودرود فراوان وسپاس فراوان تر بابت چنین مطلبی سرتاپا انرژی که شور ،اشتیاق وغروررا در تاروپودوجان تک تک همکاران وخوانندگان صمیمی تزریق کرد.درخسته ترین ساعت امروز واقعا" خستگی را ازتنم زدود. هرچند تمامی طرح ها بکر و هیجان انگیزند اما کلوپ جوانان واقعا محشری خواهد شد و هرچند نمیدانم دقیقا آنچیزی خواهد بود که تجسمش میکنم یا نه ،اما مطمئنم با عنایت خداوندمتعال ،اینیکی هم چیز بکری ازآب درخواهدآمد. واما درمورد مطالبات واقعا تاسف میخورم بخاطر ایام سپری شده ،چون واقعا اگر در طول سال فقط یک دهم کارهایی که دراین یکهفته شاهدش بودم انجام میگرفت الان وضعمان خیلی بهتربود.این یکهفته همکاران واقعا سنگ تموم گذاشتند وایکاش این جدیت خیلی پیشترازاینها شروع شده بود.جلسات روزانه مطالبات و پیگیریهای مستمر مسئولین وارائه گزارشات بسیارامیدوارکننده نه تنها شوروشعف خاصی در اغلب هماران ایجادکرده بلکه واقعااشک مطالبات رو درآورده .دم عالی همشون گرم. وآمممما ازهرچه بگذریم سخن آذرخش خوشتراست.این یه قلم یوخورده منو توفک برده ،میگم نکنه اون وختائی که ATM اصاب مصاب درست حسابی نداره و کارتارو قورت میده ،گوشیامونو قورت بده؟!!! واما بعد ،یه خورده از این طرح تبدیل اسناد قدیم عمره به اسناد جدید نگرانم.متاسفانه علیرغم وجود مشکلات ومغایرتهای زیاد ،شماره تلفن اعلامی سداد نمیتونه همکاران رو خیلی خوب راهنمایی بکنه.میترسم این قضیه آبرو برامون نذاره پیش سازمان حج.احساس میکنم راه اندازی سریع یک واحدپاسخگوئی دقیق وبااطلاعات کامل خیلی حیاتیه.(آخیش دلم خنک شد یوخورده چاغولی کردم:)) واما درمورد منابع هم چیزی نگم بهتره.اما اینم بگم که یه وخ خدای ناکرده لال ازدنیانرم،حکایت رشد 30%ی وتورم مثل حکایت گربه ملانصرالدین وگوشت خورده شده است ...!!! باقی بقایتان.
عمولی     وب سایت: www.amoooly.com

باسلام ازوجودتفکرات نوآورانه مسئولان بانک ملی ایران تقدیرمی نماییم وامیدواریم شاهدپیشرفت روزافزون بانک ملی درتمامی عرصه های بانکی،اقتصادی و...باشیم
محمدامین عبدالملکی     وب سایت:

با سلام وادب خدمت استاد عاليمقام جناب آقاي حسين زاده مژدگاني مژده ها ئي راكه فرموديد در آمارهاتقديم خواهيم كرد باميد سربلندي و سرآمدي نام (بانك ملي ايران)
غلامعباس لطيفي     وب سایت: www.absl.blogfa.com

با افتخار عرض میکنم باعث غرور و سربلندی من است که در این بانک،بانک ملی ایران خدمت میکنم سربلند باشید پیروز
هادی وثوقی     وب سایت: bmi3981.blogfa.com

احساس غرور هیجان و شادی زایدالوصفی دارم . از همین فردا تو شعبه شروع به تبلیغ زبانی میکنم لینک این مطلب روهم تو وبلاگم میذارم اما آقای حسین زاده اگه تبلیغات تلویزیونی این خدمات هم به موقع و متناسب با اون پخش شه عاااالی میشه میترکونه. از زحمات شما و همه سروران کمال تشکر را دارم
فیض اله علی پور     وب سایت: bmikarmand.persianblog.ir

باعرض سلام وخدا قوت خدمت همکارمحترم اخبار بسیار مسرت بخشی برای همکاران ومشتریان میباشد اما افسوس که ازلحاظ تبلیغات خدمات مختلف بانک در رساناهای گوناگون به نسبت سایر موسسات تجاری ضعیف عمل میکنیم.امیدواریم این نقیصه هم برطرف شود
مهدی سرگلزایی     وب سایت:

درود بر آقای حسین زاده و خسته نباشید خدمت شما مسلما موارد مطروحه بالا اگر حالت اجرایی به خود گیرد باعث خوشحالی کارمندان بانک خواهد شد که باید یک دست مریزاد و خسته نباشید جانانه را نثار شما و سایر عزیزان دخیل در این امر کرد. همانطور که با پیشرفت تکنولوژی، بانک از لحاظ نرم افزاری باید تحولی پیدا نماید، مطمئنا به این امر نیز واقفید که کارمندان بانک (به خصوص متصدیان امور بانکی) نیاز به تحول دارند (نه فقط از بابت حقوق و امتیاز شغلی) تا بتوانند مدارج عالی بانک را براساس شایستگیهایشان و صلاحدید مدیریت طی نمایند که مسلما این امر هم به نفع کارمند است و هم به نفع بانک و زمینه ساز جذب بیشتر مشتری می باشد. مطمئنم که این از دید مدیر آینده نگری چون شما دور نمانده است. بازهم خدا قوت.
مجید     وب سایت: doniayeazad.persianblog.ir

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی و خسته نباشید خدمت کلیه همکاران گرامی طرح کلوب جوانان و رعد ملی حتماً جز طرحهای مورد استقبال مشتریان خواهد بود . به امید موفقیت و پیشرفت روز افزون.
ابراهیم پور     وب سایت:





© Copyright 2011. All right reserved. تمامی حقوق متعلق به این سایت برای محمد رضا حسین زاده محفوظ می باشد.