گذر از منگنه اعداد و تداوم بلند پروازی
در یک چشم به هم زدن گذشت. ده ماه سپری شد. ده ماه لبالب از چالش. پر از تلاش. آمیخته به انتظار. آمیخته به امید. باز هم امید و امید.
به پشت سر نگاهی می اندازم. به ده ماه سپری شده. به این که کجا بودیم و به کدام رسیدیم. این که به دنبال چه بودیم و چه دستگیرمان شد. دشواری های ده ماه را مرور می کنم. با امیدواری به آینده نگاه می کردیم ولی انتظار از راه رسیدن روزهای ملتهب را هم می کشیدیم. از یک سال بسیار سخت و پر تشنج پا به سال سخت دیگری گذاشته بودیم. آماده مبارزه بودم. آماده رویارویی با کوه دشواری ها.
بانک ملی سال 1391 را با بدهی بیش از یک صد هزار میلیارد ریالی به بانک مرکزی آغاز کرد. عددی با صفرهای تمام نشدنی. با دلشوره پرداخت آن. با خیلی چیزهای دیگر. بدهکار بودن بانک ها به بانک مرکزی امری طبیعی به نظر می رسد. با اعدادی متفاوت. کمتر و بیشتر. زیاد تر و هنگفت تر. حقیقت این است هیئت مدیره بانک طی ده ماه سپری شده فشار طاقت فرسائی را تحمل کرد. از همه طرف. از همه سو. فشارهائی آمیخته به رنج و رنج هایی توصیف ناپذیر. غیر قابل بیان و البته کتمان ناپذیر.
با این وصف وقتی اول سال هم قسم شدیم دل های مان گرم شد. بر این پیمان بودیم باید کاری کرد. باید بانک را از منگنه اعداد بیرون آورد. رهایی بخشید. احساس می کردیم بانک بیش از هر زمانی به ما، به ما کارکنان بانک نیاز دارد. نیاز دارد و باید خالصانه جلو آمد. باید از خودگذشتگی کرد. امیدوار بودیم و خوشدل. امیدوار به لطف همیشگی خداوند. امیدوار به همکاران دلگرم و پر تلاش. به از خود گذشتگی شان. به قریحه شان. به استعداد و توان والایی که داشتند و دارند. به خیلی چیزهای دیگر.
به برنامه ریزی دست زدیم. برنامه ها تدوین شدند. یکی بعد از دیگری روی کاغذ آمدند. در همه زمینه ها. در همه امور. برنامه ها به همکاران ابلاغ شدند. به همه واحدها. به همه ارکان بانک.
صادقانه اعتراف می کنم ضعف هائی داشتیم و داریم. ضعف ها و نواقصی که نمی توان انکارشان کرد. نمی توان کنارشان گذاشت. اما خب در عین حال می دانستیم جز خداوند کسی به کمال نرسیده. کسی بی نقص نیست. می دانستیم ضعف ها و نواقص زمینه پرداز تلاش می شوند و تلاش یعنی جلو رفتن. یعنی رشد کردن. یعنی پیشرفت.
اکنون پس از سپری شدن ده ماه پرچالش و پرتنش جائی ایستاده ایم دور از آن منگنه عددی. جائی با دستاوردهای پرشمار.
اول: انضباط مالی و مدیریت نقدینگی
- سرانجام تسویه شد. بدهی سنگین بانک به بانک مرکزی تسویه شد. نزدیک یک صد هزار میلیارد ریال. خدا را شکر حساب بانک ملی نزد بانک مرکزی در برخی روزها بستانکار هم می شود.
- افزون بر این ، پرداخت قریب 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطائی جدید در بخش های مختلف .
- و پرداخت 16 هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه در بخش های ازدواج، درمان، تحصیلات و تهیه جهیزیه. یعنی بیش از 210 هزار فقره .
دوم: جذب منابع
- رشد سپرده نزدیک به 30% نسبت به پایان سال گذشته. یعنی چند درصد بیشتر از رشد نقدینگی کشور و این عالی است . انتظار می رود رشد منابع در پایان سال بیشتر از این هم بشود .
- نسبت مصارف بانک به منابع در پایان سال گذشته تقریبا 100% بود. اکنون این نسبت به 85% رسیده. یعنی نزدیک استاندارد.
البته هنوز در مطالبات معوق ضعف هائی جلب نظر می کنند. ضعف هائی که بانک را نشانه می روند. ضعف هائی که برای علاج شان همت همه جانبه می طلبد. همتی نیازمند همکاری مشتریان. بی تردید نهضت بزرگی در بانک شروع شده. نهضت همه جانبه وصول و تعیین تکلیف مطالبات معوق. در ماه های اخیر شاهد کاهش ارقام بوده ایم . هرچند که امیدوار کننده است ولی کافی نیست . امید می رود در پایان سال شاهد دستاورد های خوبی در این زمینه باشیم .
سوم: بانکداری الکترونیک ؛IT
در بخش آی تی و بانکداری الکترونیک تحولات چشمگیری شکل گرفتند. تحولاتی که بی تردید سیستم بانکی کشور را متحول خواهند کرد. مثل طرح سیبا و شبکه آنلاین بانک ملی که پیشترها زمینه پرداز تحول و دگرگونی در سیستم بانکی کشور شدند:
- شهاب ملی ( شبکه هوشمند الکترونیک بانک ملی )
شعب تمام الکترونیک. شعبی که تمامی عملیات بانکی، غیر از موضوع تسهیلات اعطائی، بدون کارمند. در شب. در روز. در آن انجام می گیرد. تبدیل انواع ارزها به ریال و برعکس. با دستگاه های اتوماتیک. تولید و تحویل آنی انواع کارت های هدیه با هر مبلغی. با هر طرحی. با هر متن و ترکیبی. پرداخت ها. دریافت ها . انتقال وجوه. خریدهای شارژ. خرید بلیط اتوبوس و خیلی چیزهای دیگر.
شهاب ملی در جشنواره مرحوم نوربخش ، جشنواره ای که بدیل جشنواره خوارزمی در نظام بانکی است، به عنوان طرح نمونه و برتر انتخاب شد.
"شهاب ملی" در اداره ثبت اختراعات و ابداعات رسما بنام بانک ملی ثبت شده است. در مرحله اول یک صد شعبه راه می افتد . راه می افتد و نوآوری جدیدی ارائه می دهد. در مرحله بعدی 300 شعبه راه اندازی خواهد شد .
برای "شهاب ملی" طراحی نمای داخلی و بیرونی منحصر بفردی با تابلوی قشنگ و زیبای مخصوص به خودش انجام گرفته است . انجام گرفته و به همه ادارات امور شعب ابلاغ شده است .ابلاغ شده است تا مطابق این الگو ها ، مطابق این طرح ها در سراسر کشور تأسیس و راه اندازی شوند.
شکوفایی تاثیرات این طرح و خدمت در نظام بانکی کتمان ناپذیر هستند. برخی بانک ها از این طرح الگو برداری کرده و دست بکار شده اند که مایه خوشحالی است. بانک ملی در نوآوری پیشرو بوده و بسان لکوموتیو قطار بانکی کشور وقتی راه می افتد همه بانک ها پشت سرش راه می افتند. آن چه به سود کشوراست. به نفع مردم و به کام همه.
با "رعد ملی" و گرفتن پیش شماره #717* . متفاوت تر از سرویس های همه بانک ها ، خدمات و سرویس های بی شماری در گوشی های همراه ارائه خواهند شد. با حذف دستگاه token و تولید OTP توسط سرورهای مربوطه و ارسال آن روی گوشی همراه ، امکان استفاده از سرویس های اینترنتی سبا را برای کاربران ومشتریان فراهم خواهد کرد . با کمترین هزینه . با آسان ترین راه ممکن . امیدوارم کیف پول واقعی هم تا پایان سال به این سامانه اضافه شود .
به گمانم گل سر سبد خدمات بانکداری الکترونیک همین خواهد بود: "آذرخش ملی". بدون تردید. بدون شک.
"آذرخش ملی" در خدمات بانکداری الکترونیک تحول بزرگی در کشور برپا خواهد ساخت و عصر دیگری را رقم خواهد زد. در حال حاضر این طرح در کشورهای پیشرفته کم شماری عرضه شده. "آذرخش ملی " یعنی حذف کارت های بانکی. یعنی جایگزینی گوشی های همراه به جای کارت های بانکی. یعنی ایجاد کارت مجازی در گوشی. یعنی انجام همه خدمات الکترونیکی، همه دریافت ها و همه پرداخت ها بدون نیاز به کارت بانکی. همه و همه فقط از طریق گوشی های همراه انجام خواهند گرفت. بسیار سهل. بسیار آسان .
کارشناسان و مهندسین آی تی بانک مدت طولانی به صورت محرمانه روی این پروژه ها کار کردند. ماه ها و هفته ها . شب ها و روزها. اکنون این طرح با سربلندی به مردم عزیزمان، به مشتریان با وفای مان عرضه می شود.
این طرح استثنایی در دو مرحله اجرا می گردد . مرحله اول در دستگاههای POS و PINPAD و در مرحله دوم که بعداً اطلاع رسانی خواهد شد در ATM ها و سایر درگاه ها اجرا خواهد شد . به این ترتیب با اجرای این مراحل ، کارتهای فیزیکی عملاً حذف و جای آن را گوشی های همراه خواهند گرفت .
- IPAD PAY
ضرورتی ندارد مشتریان پس از ورود به شعب به متصدیان مراجعه کنند. IPADهای مخصوصی طراحی شده اند تا مشتریان همه خدمات مورد نیازشان را با تماس لمسی انگشتان شان دریافت کنند. ترکیبی هم جذاب، هم کارا و هم چشم نواز. این محصول در مرحله اول در شعب شهاب ملی به کار گرفته خواهند شد. سپس به مرور به کلیه شعب تسری خواهند یافت. - کلوب جوانان
سرویسی که از طریق سایت اینترنتی بانک ملی به تمامی جوانان. به تمامی نوجوانان زیر 18 سال عرضه خواهد شد. سرویس بسیار جذاب. بسیار متنوع. در دل این کلوب،" طرح آرزو" برای جوانان و نوجوانان عرضه خواهد شد. آنها می توانند با افتتاح حساب و شرکت در مسابقات داخلی کلوب امتیازاتی دریافت کنند و هر گاه به امتیاز مورد نیاز برسند تسهیلاتی دریافت خواهند کرد تا به آرزویشان برسند .آرزوئی که ممکن است خرید لب تاپ باشد . ممکن است دوچرخه باشد . ممکن است لباس و پوشاک باشد . و ممکن است خیلی چیزهای دیگر باشد.
همکاران متخصص مان با عشق و علاقه ی عجیبی ماه ها روی این طرح کار کرده اند. ساعت ها و روزها. موارد مشابه را در بانک های مدرن دنیا تحت تحقیق و کاوش قرار داده اند. اینک به صورت مناسب و زیبا آن را بومی طراحی نموده اند تا جوانان کشورمان، نوجوانان کشورمان، تا بچه های این مرز و بوم را خوشحال کنند. مسرور کنند. آنان را در تحقق نیازهای شان یاری بخشند.
چهارم: سایر خدمات
تعداد دیگری از طرح های ریز و درشت هستند که مجال طرح و بیان شان این جا نیست. روابط عمومی بانک در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد کرد. همه ی طرح هایی که اشاره شد با پخش تیزر های تلویزیونی، چاپ بروشور و آگهی های تبلیغاتی در این روزها و روز های آینده تدریجا به مردم معرفی خواهند شد. طرح ها و پروژه هائی که نشانگر " بلند پروازی های " بانک ملی ایران است . پیشتر در خصوص بلند پروازی سازمان های موفق پرداخته ام که می توانید اینجا ملاحظه فرمائید .
سخن آخر
بانک ملی ایران از معدود دستگاه ها و سازمان هائی است که تالارهای گفتگوی مجازی بسیار فعالی دارد. تالارهایی احتمالا بین سازمان های کشور منحصر به فرد. حداقل 29 مدیر در سطوح مختلف درگیر آن بوده اند. درگیر بوده اند تا روزانه و هفتگی پاسخگوی سوالات و مسائل مطروحه باشند. طی چهار سال از عمر آن نزدیک به ده میلیون بازدید کننده داشته اند که در ایران عدد بسیار قابل توجه و چشمگیری بشمار می رود. ده میلیون هم صفرهای پرشماری دارد... این حقیر نیز طی دو سال و نیم حضورم در تالار و گفتگو با همکاران و گاهی با مشتریان، افتخار میزبانی بیش از یک میلیون و سی صد هزار کاربر وبازدید کننده را داشته ام. نمی دانم ولی امیدوارم گرهی از دشواری های مردم عزیزمان گشوده شده باشد.